Využití severní trasy: Rusové marně shánějí klienty
Rusko již čtvrtým rokem dotuje plavby mezi Petrohradem a Dálným východem, aby k severní námořní trase přilákalo nákladní dopravu. Tato snaha se míjela účinkem již před letošním 24. únorem a vpád ruské armády na Ukrajinu „náboru“ klientů rozhodně neprospěl. Před pár dny vyplula do arktických vod kontejnerová loď naplněná sotva z desetiny.
O víkendu opustila Petrohrad ruská kontejnerová loď Sevmorput, 35 let staré plavidlo poháněné jaderným pohnem. Po proplutí Skagerakem se vydá na sever podél norských břehů a poté jej čeká několikatýdenní pouť až do Petropavlovsku na Kamčatce. Na palubě lodi je podle webu The Barents Observer 111 kontejnerů se zbožím. Přetížení nehrozí, protože Sevmorput má kapacitu 1324 standardních přepravních kontejnerů.
Ani při současných vysokých přepravních cenách v námořní dopravě nemá taková plavba ekonomický smysl. Uskutečnit se může především díky dotacím ruského Ministerstva pro rozvoj Dálného východu a Arktidy. Plavby provozuje společnost Rosatomflot, což je divize Rosatomu spravující flotilu lodí pro arktické vody s jaderným pohonem.
Rosatomflot tvrdí, že v dotovaných plavbách na rok 2022 jsou zahrnuty dvě plavby tam a zpět. Návrat z Dálného východu do Evropy, tentokrát do Murmansku, je naplánován na 17. července. Druhá plavba se uskuteční v září. Klienti se ale nehrnou, přestože podmínky jsou výhodné. „Doufáme, že majitelé kontejnerů využijí zvýhodněných podmínek. Tarify jsou transparentní a maximálně atraktivní,“ uvedl Leonid Irlitsa, zastupující ředitel společnosti Rosatomflot. Dlouhodobým cílem Ruska je podle Irlitsy otevření pravidelné kontejnerové trasy po Severní mořské cestě.
Sevmorput poprvé vyplul po Severní mořské cestě s komerčním nákladem, především rybími produkty, z Kamčatky do Petrohradu v roce 2019. V roce 2020 státní společnost Rosatomflot uvedla, že cílem je uskutečnit čtyři plavby za sezónu. Loňská sezóna byla zkrácena, protože plavidlo strávilo půl roku v doku po neúspěšném pokusu dopravit náklad k opačnému zemskému pólu - do Antarktidy. Plavba nevyšla kvůli vážným potížím s lodním šroubem v jižním Atlantiku.
Sevmorput, uvedený do provozu v roce 1988, je poháněn jedním reaktorem typu KLT-40. V roce 2015 prošel pohon modernizací a jeho životnost byla prodloužena o 150 tisíc hodin, což má plavidlo udržet v provozu do roku 2024.
1254
Související články
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětský svaz nebyl na letadlové lodě příliš dobrý. Pomineme-li vrtulníkové lodě (což je dnes každá trochu větší jachta), bylo v loděnicích se srpem a kladivem ve znaku dokončeno jen pět kousků něčeho, co bylo nazýváno letadlovými křižníky. Jejich vlastnosti jsou různě špatné. Ale dobře hoří…
Rekordní pokus o zanoření ruské ponorky
Rekordní pokus o zanoření ruské ponorky
Ruská marína se v době, která je pro ni nelehká, pokouší o vytvoření nového světového rekordu v zanoření dieselelektrické ponorky. Pokus probíhá v přístavu Sevastopol na Krymu.
Hon na miny v Černém moři
Hon na miny v Černém moři
Uprchlé miny toulající se Černým mořem bude lovit námořnictvo Turecka, Bulharska a Rumunska. Cílem je zajistit bezpečnost v oblasti a vyčistit cestu pro export obilí z Ukrajiny.