Víte co je AIS?
Zkratka AIS (Automatic Identification System) se na našich stránkách objevuje docela často. Ne každému je jasné, o jaký přístroj se jedná. Jde přitom o velmi užitečnou pomůcku, která v mnoha situacích pomůže stejně jako radar, který je mnohem složitější a dražší.
Pro zjednodušení začneme od konce, tedy od toho, jak vypadá grafický výstup z přístroje AIS na obrazovce mapového plotteru. Jde o údaje, které potřebujeme vědět, abychom se dokázali vyhnout srážce s jinou lodí. Co potřebujeme znát? Je to poloha kolem plujících lodí, jejich kurz a rychlost, velikost, typ, jména lodí a jejich volací znaky. To jsou přesně údaje, které AIS poskytuje. Na obrazovce mapového plotteru se lodě vybavené AIS obvykle objeví v podobě ostrého trojúhelníku, jehož vrchol ukazuje kurz. Dále je k dispozici vektor pohybu. Po najetí kurzorem na kterýkoli z těchto objektů se objeví další detaily, o kterých jsme se již zmínili. Displej mapového plotteru je tak kromě map doplněn o další překážky pro naší plavbu, jejichž vzájemné pozice můžeme stále sledovat. Kromě mapového plotteru mohou být údaje AIS zobrazovány na speciálních AIS přístrojích, nebo na monitorech počítačů či tabletů.
Svým způsobem tedy jde o obrázek, který získáme z radaru. Na jednu stranu nabízí AIS mnohem detailnější informace než radar, ale na druhou stranu nesmíme zapomínat, že neukazuje lodě, které přístrojem AIS vybaveny nejsou, nebo ho nemají zapnutý. Samozřejmě na monitoru AIS nenajdeme ani ostrůvky, útesy či bóje. Čili AIS je dobrým pomocníkem, ale musíme si uvědomovat jeho limity. Srážce s malou rybářskou lodí nezabrání.
Jak AIS pracuje
AIS nemá s radarem, jehož výstup je podobný, nic společného. Radar vysílá vlnění, které se odráží od předmětů a vrací se zpět. Obraz na monitoru radaru je obrazem přijatého odraženého vlnění.
AIS přes vysílačku VHF vysílá údaje, které má v sobě naprogramované, jako je jméno lodi, její velikost, volací znak atd a údaje získané z GPS (COG a SOG).
Údaje AIS jsou aktualizovány každých 2 – 10 sekund, pokud jde o loď za plavby a každé 3 minuty, jde-li o loď na kotvě. Jednou za 6 minut jsou aktualizovány méně důležité údaje o lodi. Tato čísla platí pro přístroje nazvané AIS Class A. Jde o nákladné přístroje, které vysílají údaje, které menší lodě ani nejsou schopny poskytnout.
Pro jednodušší použití jsou k dispozici AIS Class B. Poskytují méně informací a údaje o pozici jsou aktualizované jednou za 30 sekund. Pokud se loď, na které je Class B instalován, pohybuje rychleji než 14 uzlů, rychlost podávání informací o poloze se zvýší. Omezený je navíc výkon vysílače, Class B zajišťuje viditelnost na cca 10 mil. Důležitý rozdíl je v ceně Class A a Class B. První jmenovaný pořídíte za cca 2500 EUR, Class B je nejméně pětinásobně levnější.
Pro rekreační jachty jsou na trhu ještě pouze AIS přijímače. Pouze přijímají informace, tedy nic nevysílají, vlastní údaje neposkytují okolí. Pro mnoho jachtařů jsou dostačující, jejich cena začíná na 130 EUR.
Druhou část článku o AIS přineseme zítra.
11116
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.