Ve Švédsku půjde do provozu první samočinný trajekt
První samořiditelný trajekt pro přepravu osob na světě půjde letos v červnu do provozu ve Švédsku. Plně elektrický trajekt bude operovat ve Stockholmu mezi městskými čtvrti Kungsholmen a Södermalm. Dodavateli jsou norské společnosti Torghatten a Zeabuz.
Společnosti Torghatten a Zeabuz uvádějí, že trajekt bude jezdit 15 hodin denně, přičemž v noci se budou dobíjet baterie. Trajekt může přepravovat 24 cestujících a na jeho palubě bude v počátečních fázích provozu ještě přítomna obsluha.
Torghatten je jednou z největších norských dopravních firem. Myšlenka autonomních městských trajektů vzešla z její spolupráce s Norskou univerzitou vědy a techniky (NTNU) v Trondheimu. Na základě výsledků této spolupráce Torghatten založila dceřinou firmu Zeabuz, jejímž posláním je vytvářet udržitelnou městskou mobilitu.
„Mnoho velkých měst po celém světě má problémy s dopravními zácpami, nedostatečnou kapacitou a znečištěním životního prostředí a ovzduší. Vodní plochy z hlediska městské mobility fungují spíše jako bariéry. Ve Stockholmu se ale stanou zkratkou pro spoustu obyvatel. Součástí řešení je samočinná technologie, která přinese prospěch lidem a neuškodí klimatu,“ říká manažer Torghattenu Reidun Svarva.
Podle Svarvy je ambicí firmy rozšířit tento koncept do dalších částí světa. Údajně po této technologii pokukuje Paříž. Francouzská metropole již dříve vyhlásila záměry přepravovat účastníky a návštěvníky letní olympiády, která se koná příští rok, mimo jiné ekologickým způsobem po Seině.
Torghatten ujišťuje, že technologie samořídících lodí je otestovaná a bezpečná. Obsluha na palubě má mít jen funkci dohledu, aby vše probíhalo hladce.
191
Související články
Tragický konflikt v přístavu v Pireu
Tragický konflikt v přístavu v Pireu
V přístavu Pireus se utopil šestatřicetiletý muž, který se pokoušel nastoupit na trajekt směřující na Krétu. Čtveřice členů posádky ho vytlačila z nástupní rampy ve chvíli, kdy trajekt odplouval. Muž spadl za trajekt do vody a utopil se.
Vikingský nájezd po 1000 letech
Vikingský nájezd po 1000 letech
Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.
Trosečníci cestovali časem
Trosečníci cestovali časem
Čekání na záchranu na neovladatelné jachtě poté, co loď ztratí kormidlo, je jistě zážitek, na který nelze zapomenout. Když však záchranu zprostředkuje replika obchodní lodi z 18. století, která je zároveň největší oceánskou dřevěnou plachetnicí na světě, je teprve v hospodě co vyprávět.