Ve Švédsku půjde do provozu první samočinný trajekt
První samořiditelný trajekt pro přepravu osob na světě půjde letos v červnu do provozu ve Švédsku. Plně elektrický trajekt bude operovat ve Stockholmu mezi městskými čtvrti Kungsholmen a Södermalm. Dodavateli jsou norské společnosti Torghatten a Zeabuz.
Společnosti Torghatten a Zeabuz uvádějí, že trajekt bude jezdit 15 hodin denně, přičemž v noci se budou dobíjet baterie. Trajekt může přepravovat 24 cestujících a na jeho palubě bude v počátečních fázích provozu ještě přítomna obsluha.
Torghatten je jednou z největších norských dopravních firem. Myšlenka autonomních městských trajektů vzešla z její spolupráce s Norskou univerzitou vědy a techniky (NTNU) v Trondheimu. Na základě výsledků této spolupráce Torghatten založila dceřinou firmu Zeabuz, jejímž posláním je vytvářet udržitelnou městskou mobilitu.
„Mnoho velkých měst po celém světě má problémy s dopravními zácpami, nedostatečnou kapacitou a znečištěním životního prostředí a ovzduší. Vodní plochy z hlediska městské mobility fungují spíše jako bariéry. Ve Stockholmu se ale stanou zkratkou pro spoustu obyvatel. Součástí řešení je samočinná technologie, která přinese prospěch lidem a neuškodí klimatu,“ říká manažer Torghattenu Reidun Svarva.
Podle Svarvy je ambicí firmy rozšířit tento koncept do dalších částí světa. Údajně po této technologii pokukuje Paříž. Francouzská metropole již dříve vyhlásila záměry přepravovat účastníky a návštěvníky letní olympiády, která se koná příští rok, mimo jiné ekologickým způsobem po Seině.
Torghatten ujišťuje, že technologie samořídících lodí je otestovaná a bezpečná. Obsluha na palubě má mít jen funkci dohledu, aby vše probíhalo hladce.
495
Související články
Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Život na Lastovu je hezký, ale složitý
Vracíte se domu ze Splitu na Lastovo. U trajektu vám mechanik celý od šmíru řekne, že tenhle trajekt dnes určitě nikam nepojede. Jestli ještě pojede… Jmenuje se Oliver. Ten trajekt, ne ten mechanik.
Jó v Kyrkesundu, tam se dějí věci...
Jó v Kyrkesundu, tam se dějí věci...
Při závodě Tjörn Runt se dějí věci. Zvláště v Kyrkesundu. Regaty se účastní kolem 1000 jachet různé velikosti. Tolik se jich snaží nacpat do úžiny široké 50 metrů od břehu ke břehu. Je jasné, že v tom místě se může dít mnoho taškařic.
Nákladní lodě na jaderný pohon?
Nákladní lodě na jaderný pohon?
Poplují nákladní lodě na jaderný pohon? Norská loděnice se o to snaží. Máme letadlové lodě na jaderný pohon, ponorky, ledoborce tak proč ne i lodě nákladní?