Stabilizace jachty na jediném laně
Na kurzech přístavních manévrů se často potýkáme s problémy při stabilizaci jachty na jediném laně. Na záďovém laně, či na příďovém springu. Při takovém stání je třeba si uvědomit, že druhé lano nahrazuje motor (a kormidlo, samozřejmě).
Jednoduchá situace. Zajedeme bokem k molu, chytíme si záďové lano a na tomto laně chceme jachtu u mola stabilizovat. Bez příďového lana.
Záďové lano
Je to snadné. Příďové lano, které drží jachtu, aby se nemohla posunout dozadu a nemohla se vzdálit od mola, nahradíme motorem. Zařadíme přední chod (pak nemůže jachta couvnout) a stočíme kormidlo k molu (pak se nemůže příď vzdálit od mola). Tah příďového lana jsem nahradil tlakem motoru. Po celou dobu musí být samozřejmě zařazena rychlost, tedy přední chod. Je-li jachta takto stabilizovaná, může kormidelník odejít na příď uvázat příďové lano.
Toto platí pro jachtu s jedním listem kormidla. U jachty s dvojicí kormidelních listů bude do značné míry manévr fungovat také. Svoji roli bude hrát páka vzniklá mezi vazákem, na kterém je jachta uvázaná a lodním šroubem.
Příďový spring
Stejně můžeme jachtu u mola stabilizovat na příďovém springu. Stojíme u mola, máme natažený jen příďový spring. Abychom ho udrželi napnutý, musíme zařadit přední chod motoru. Ale pozor, v té chvíli se začne od mola vzdalovat záď. Abychom jí v tom zabránili, stočíme kormidlo od mola. Prop wash (proud vody na kormidle) zajistí udržení zádě u mola.
Pozor, bude-li spring krátký, nepodaří se nám přes vyklenutí přídě dostat záď až k molu.
Toto platí na jachtě s jedním listem kormidla.
3025
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?