Stabilizace jachty na jediném laně
Na kurzech přístavních manévrů se často potýkáme s problémy při stabilizaci jachty na jediném laně. Na záďovém laně, či na příďovém springu. Při takovém stání je třeba si uvědomit, že druhé lano nahrazuje motor (a kormidlo, samozřejmě).
Jednoduchá situace. Zajedeme bokem k molu, chytíme si záďové lano a na tomto laně chceme jachtu u mola stabilizovat. Bez příďového lana.
Záďové lano
Je to snadné. Příďové lano, které drží jachtu, aby se nemohla posunout dozadu a nemohla se vzdálit od mola, nahradíme motorem. Zařadíme přední chod (pak nemůže jachta couvnout) a stočíme kormidlo k molu (pak se nemůže příď vzdálit od mola). Tah příďového lana jsem nahradil tlakem motoru. Po celou dobu musí být samozřejmě zařazena rychlost, tedy přední chod. Je-li jachta takto stabilizovaná, může kormidelník odejít na příď uvázat příďové lano.
Toto platí pro jachtu s jedním listem kormidla. U jachty s dvojicí kormidelních listů bude do značné míry manévr fungovat také. Svoji roli bude hrát páka vzniklá mezi vazákem, na kterém je jachta uvázaná a lodním šroubem.
Příďový spring
Stejně můžeme jachtu u mola stabilizovat na příďovém springu. Stojíme u mola, máme natažený jen příďový spring. Abychom ho udrželi napnutý, musíme zařadit přední chod motoru. Ale pozor, v té chvíli se začne od mola vzdalovat záď. Abychom jí v tom zabránili, stočíme kormidlo od mola. Prop wash (proud vody na kormidle) zajistí udržení zádě u mola.
Pozor, bude-li spring krátký, nepodaří se nám přes vyklenutí přídě dostat záď až k molu.
Toto platí na jachtě s jedním listem kormidla.
3567
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?