Stabilizace jachty na jediném laně
Na kurzech přístavních manévrů se často potýkáme s problémy při stabilizaci jachty na jediném laně. Na záďovém laně, či na příďovém springu. Při takovém stání je třeba si uvědomit, že druhé lano nahrazuje motor (a kormidlo, samozřejmě).
Jednoduchá situace. Zajedeme bokem k molu, chytíme si záďové lano a na tomto laně chceme jachtu u mola stabilizovat. Bez příďového lana.
Záďové lano
Je to snadné. Příďové lano, které drží jachtu, aby se nemohla posunout dozadu a nemohla se vzdálit od mola, nahradíme motorem. Zařadíme přední chod (pak nemůže jachta couvnout) a stočíme kormidlo k molu (pak se nemůže příď vzdálit od mola). Tah příďového lana jsem nahradil tlakem motoru. Po celou dobu musí být samozřejmě zařazena rychlost, tedy přední chod. Je-li jachta takto stabilizovaná, může kormidelník odejít na příď uvázat příďové lano.
Toto platí pro jachtu s jedním listem kormidla. U jachty s dvojicí kormidelních listů bude do značné míry manévr fungovat také. Svoji roli bude hrát páka vzniklá mezi vazákem, na kterém je jachta uvázaná a lodním šroubem.
Příďový spring
Stejně můžeme jachtu u mola stabilizovat na příďovém springu. Stojíme u mola, máme natažený jen příďový spring. Abychom ho udrželi napnutý, musíme zařadit přední chod motoru. Ale pozor, v té chvíli se začne od mola vzdalovat záď. Abychom jí v tom zabránili, stočíme kormidlo od mola. Prop wash (proud vody na kormidle) zajistí udržení zádě u mola.
Pozor, bude-li spring krátký, nepodaří se nám přes vyklenutí přídě dostat záď až k molu.
Toto platí na jachtě s jedním listem kormidla.
3749
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.