Spotřeba paliva u lodních motorů
Jaká je hodinová spotřeba lodních motorů na jachtách, na kterých nejčastěji vyplouváme? Je pravda, když vám pracovník charterové společnosti tvrdí, že spotřeba motoru je 6 litrů na hodinu?
Včerejší článek Radovana Lenča o tankování za pomoci kanystrů v Biogradu měl velký ohlas, někdo souhlasil, další nabízel jiná řešení. Když už tuto metodu chceme použít, je třeba si nejdříve přibližně spočítat projetou naftu. A na to je nutné znát spotřebu.
Dále je dobré znát spotřebu lodě v případě, že máte charterové společnosti platit projeté pohonné hmoty dle motohodin. Nemyslím si sice, že je reálné s pracovníkem charterové společnosti něco vyhandrkovat, ale spíše proto, aby se člověk tomuto způsobu, jak oškubat vola, vyhnul.
Zde jedna kuriozita z tohoto oboru. Pracovníci charterových společností jsou schopni tvrdit, že hodinová spotřeba plachetnic se blíží spotřebě lehčích sovětských tančíků používaných v Afgánistánu. A tvrdit to i lidem, kteří se v jachtingu pohybují již nejméně 30 let.
Setkal se s tím Tomáš Stejskal, organizátor České námořní rallye. Při posledním ročníku závodu, který se ještě jel na Firstech 35, mu charterová společnost tvrdila, že hodinová spotřeba jachet s motory o výkonu 29 hp je…
Pozor, asi nebudete věřit…
Ano! 12 litrů na hodinu!
Je to tak. Stál tam před nimi jako nevěřící Tomáš.
My se podíváme na reálná čísla, na údaje od výrobců, která odpovídají našim zkušenostem.
Motor Yanmar o výkonu 29 hp
Máme tu graf spotřeby motoru Yanmar 3YM30 (First 35). Při 1400 otáčkách je spotřeba 1 litr na hodinu, při běžných cestovních 2000 otáčkách, kdy ještě motor příliš neřve, jsme na 2 litrech za hodinu. 2400 otáček 3 litry. Pokud by se vám z toho podařilo dostat 3000, je to stále „jen“ 6 litrů. Myslím „jen“ vzhledem k zaručeným 12 litrům dle charterové společnosti.
Motor Yanmar o výkonu 57 hp
Na druhém grafu je Yanmar 4JH57. Na 1000 otáček jsem někde kolem půl litru, 1400 otáček kousek přes litr. Slušné cestovní rychlosti již dosáhneme na 1800 otáček a spotřeba se přitom bude pohybovat kolem 2,4 litru. Zde už začíná spotřeba narůstat, protože na 2400 otáček budeme na 5 litrech. Tady už většinou rychle roste spotřeba a jen pomalu rychlost lodě.
Motor Yanmar o výkonu 80 hp
Nakonec se podíváme na motor 4JH80. Při 1600 otáčkách jsme někde kolem 2,3 litru, na 2000 otáček již na 3,5 litrech. A na 2800 otáček se už dostáváme někam na hranici 12 litrů, tedy na spotřebu, se kterou se charterová společnost snažila vyčarovat, nebo vyčórovat, nějaké ty kuny z kapsy Tomáše Stejskala.
Takto tedy vypadají fabrikou udávané spotřeby lodních motorů běžných velikostí, které najdete v plachetnicích. V reálu se budou o něco lišit, nikoli však čtyřnásobně.
Tato znalost vám sice pomůže, ale nevěřím, že se vám ji podaří vnutit i zaměstnancům charterových firem. Pamatujte si, že jakmile jižan něco řekne, je to pravda. Možné tesat v tu chvíli do kamene. Nějaké vaše znalosti? Nějaké grafy? To už pravdu nezmění.
1704
Související články
Když nechce naskočit motor (2. díl)
Když nechce naskočit motor (2. díl)
Včera jsme se zaměřili na problémy se startováním motoru spojené s palivovým okruhem. Dnes se podíváme na druhou nejčastější příčinu toho, proč motor nestartuje. Opět jde jen o hrubý návod, jak postupovat v situaci, kdy jsem na vodě s omezenými servisními možnostmi a motor nestartuje.
Jaká je spotřeba lodního motoru
Jaká je spotřeba lodního motoru
Kolik nafty spotřebuje plachetnice za hodinu plavby a kolik bude potřeba na plavbu do… Třeba do Dubrovniku? Nejsme na motorové jachtě, proto je spotřeba překvapivě malá. Pokud tedy nešlápneme pořádně na plyn...
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?