Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Vedoucí muž závodu Charles Caudrelier již podruhé v závodě ukazuje, že cesta k vítězství může vést i přes opatrné čekání. Tentokrát jen 1100 mil před cílem. Den a půl plavby od cíle v Brestu se Caudrelier rozhodl zajet do přístavu v Hortě, aby počkal na vhodné počasí na poslední míle do cíle. Charles Caudrelier si to může dovolit. Na druhého Covilla má stále náskok téměř 2000 mil. Trimaran Maxi Edmond de Rothschild byl až do včerejška jediný ze startujících, kdo plul od startu nonstop, bez zastávky. Již jednou sice čekal na vhodné počasí, to však bylo uprostřed Pacifiku, kdy se jen minimální rychlostí posouval vpřed, aby počkal, až přejde nebezpečná bouře přes mys Horn.
Tentokrát čeká Caudrelier na vhodné počasí již podruhé. Celý severní Atlantik od Grónska po Bretaň bičuje NW vítr o rychlosti kolem 60 uzlů v poryvech. Vlny na dojezdu do cíle mají mít výšku 7,5 – 9 metrů. Caudrelier nechce těmto extrémním podmínkám vystavovat sebe, ale především svoji unavenou loď. Jeho cílem je vyhrát Arkea Ultim Challenge. Nic víc a nic míň. A když je cestou za dosažením cíle čekání, počká.
Nakonec jde také o peníze. Tyto velké závodní speciály bývají pojištěny jen na totální ztrátu. Případný zlomený stěžeň a podobné drobnosti si tým platí ze svého. Tak by se vítězná plavba kolem světa mohla snadno proměnit ve finanční propadák.
Toto chování může být inspirací i pro turistické jachtaře. V případě, kdy míra rizika přesahuje rozumnou mez, je lepší počkat.
Na tomto videu navíc vidíte, co to znamená, když mluvíme o Caudrelierově lodi jako o lodi, která je unavená. Plavba kolem světa je stále plavba kolem světa. Je pořád extrémně náročná. Navíc v rychlostech, které dříve byly vlastní jen motorovým člunům...
1274
Související články
Teplota vody jako rizikový faktor
Teplota vody jako rizikový faktor
Jachtařům se zdá jachting stejně nebezpečnou činností, jako přecházení Strakonické na světlech na Smíchově u lihovaru. Ano, určité riziko vždy existuje… Takové pojišťovny to ale vidí jinak.
Když nechcete čekat u benzínky
Když nechcete čekat u benzínky
Tento článek nám poslal náš oblíbený čtenář a účastník našich kurzů Radovan Lenčo. je to jeden ze způsobů, jak se vyhnout dlouhému čekání v pátek před benzínkou. Je jasné, že se nejedná o univerzální řešení, ale jak již bylo uvedeno, jedno z řešení.
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.