Rekord na rovník
Start v Bretani. Den na Azory, 48 hodin na Kanáry, tři dny na Kapverdy, dalších 24 hodin a rovníkové tišiny a za 4 dny, 21 hodin a 29 minut na jižní polokouli. To je trimaran Spindrift 2.
Trimaran IDEC Sport překročil rovník za 5 dnů a 1 hodinu. Tak vypadají současné pokusy dvou maxitrimaranů za ziskem Jules Verne Trophy. Oba mají na rekord Banque Populaire V náskok. IDEC Sport 266 mil a Spindrift 2 dokonce ještě o 100 mil více. Na obou trimaranech mají posádky plné ruce práce. Náročnější je situace na IDEC Sport. Na palubě je 6 mužů, z toho Francis Joyon je mimo hlídky. Na hlídkách se tedy střídá jen 5 členů týmu. Hlídky jsou po 90 minutách. Na palubě jsou vždy dva.
Žralok u Kapverd
U Kapverd došlo ke kuriózní situaci. Kormidlo najednou začalo jít ztuha. Při kontrole se zjistilo, že na středním kormidle je zachycený žralok. Bylo třeba stáhnout genaker, postavit loď proti větru a couvnout. Jen tak bylo možné žraloka sundat. Kormidelní mechanizmus naštěstí nebyl poškozen a bylo možné pokračovat dále. Celá operace zabrala jen pár minut.
Poslední překážkou na cestě na jižní polovinu světa byly rovníkové tišiny. Oblast, kde se střetávají meteorologické systémy severní a jižní polokoule. Tentokrát nepříliš aktivní. Co to znamená? Méně bouřek a zároveň i méně bezvětří. Přesto v jednu chvíli musela posádka IDEC Sport rychle rolovat velký červený genaker. Silnou bouřkou pak trimaran proplouval jen s hlavní plachtou. Posádka pobíhala po síti a uklízela vše nutné. V černočerné tmě, protkané provazy deště a prosvětlované jen září všudypřítomných blesků. Průjezd tišinami byl rychlý. Alespoň ve srovnání s tím, jak to vypadalo před pár týdny během Transat Jacques Vabre. IDEC Sport také projel tišinami dále na východ, než je běžné. To je výhodné, protože v pasátu jižní polokoule to znamená lepší směr větru a vln a tedy rychlejší plavbu.
Rekord k rovníku
Rekord mezi startem u ostrova Ouessant na západě Bretaně a rovníkem ale patří druhému z chrtů, kteří se za Jules Verne Trophy ženou. Jmenuje Spindrift 2. 4 dny, 21 hodin a 29 minut, před pár lety nepředstavitelné.
Na palubě Spindrift 2 je zcela jiný systém hlídek. Za kormidlem je maximální čas 45 minut. Posádka trimaranu si to může dovolit, počet členů posádky je proti IDEC Sport více než dvojnásobný. To také dává Spindriftu možnosti, o kterých si může posádka IDEC Sport nechat jen zdát. Jakmile Spindrift snížil rychlost, mohl na palubu vyběhnout media man Yann Riou s dronem. Podařilo se mu natočit pár záběrů. Nebylo to snadné. Trimaran se stále rychle pohybuje, kolem plachet je turbulence. Vzlet nebyl snadný, ale podařil se. Při přistání se to neobešlo bez trochy krve.
Vlak na jih
Nyní mají oba trimarany před sebou 1300 mil na jih. Pak rozpadající se frontu u Brazílie a nedaleko za ní čeká expres na jih. Je jím bouřlivá tlaková níže. Před studenou frontou je místo, kam se chtějí oba trimarany dostat. Níže se vydá na cestu na jih a před studenou frontou je ideální místo. Malé vlny a silný vítr z ideálního směru. To je cíl pro příští dva dny. Jen je otázka, jestli tento vlak chytí oba trimarany, jen jeden, nebo snad dokonce žádný.
Polohu lodí najdete zde a zde.
4174
Související články
Kolik stojí kolos?
Kolik stojí kolos?
Mezi závodními offshore jachtami jsou nejrychlejší třicetimetrové trimarany Ultime těmi nejdražšími kolosy. Jsou rychlé, dokonalé, fascinující. Kolik takové lodě stojí?
Frajer
Frajer
Příští rok se na start Route du Rhum postaví Francis Joyon. Ve dvaašedesáti letech pojede závod přes Atlantik sám na 31,5 m dlouhém trimaranu IDEC Sport.
Závod parníku s plachetnicí
Závod parníku s plachetnicí
Laik by si myslel, že pasažérská loď se 157 000 HP v podpalubí, musí být na druhém břehu Atlantiku dříve, než plachetnice. Jachtař ale ví, že tomu tak nemusí být.