Search
× Search
Kurzy TOP
Proč jet letos na Pelješac?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet

Proč jet letos na Pelješac?

Pro jachtaře v Chorvatsku by se letos měl stát Pelješac cílem číslo jedna. Důvod je jasný. Za dva roky spojí poloostrov s pevninou most a očekává se, že turistický ruch na zapomenutém místě skokově naroste.

Navzdory spojení s pevninou má Pelješac více společného s ostrovy než s oblastí kolem Makarské, od které je nedaleko. Je to dáno tím, že spojení je možné buď trajektem, nebo výraznou zajížďkou po silnici až na jih k Dubrovníku. Turistika na Pelješacu funguje, ale jde o jinou klientelu, než je běžná v letoviscích na pobřeží. Na Pelješac míří lidé, kteří preferují soukromí, a to i za cenu vyšších nákladů na dopravu.

To se ale změní ve chvíli, kdy bude možné se do středu Pelješacu dostat po dálnici. Změní se klientela, změní se pojetí turistiky, změní se podoba vesnic na pobřeží. Říká se tomu pokrok.

Kam se vydat

Ston

Hlavním cílem by mohla být hradbami propojená středověká opevněná městečka Velký a Malý Ston. Jde sice o místa, kde již dnes jsou zájezdové autobusy turistů hlavním zdrojem obživy, ale co přijde v budoucnu, bude někde docela jinde. S jachtou je možné přistát v obou přístavech, které od sebe dělí po silnici kilometr a po vodě skoro 100 mil. Zajímavá jsou jak obě městečka, tak i opevnění mezi nimi. Ve Velkém Stonu jsou navíc stále fungující solnice.

Luka a Hodilje

Nedaleko Malého Stonu jsou dvě nevelké vísky Luka a Hodilje. Jde v obou případech o pár domů, místní se zde věnují hlavně pěstování ústřic a slávek. V Hodilje je k dispozici molo k vyvázání s dostatečnou hloubkou. Ceník za stání u mola zatím pošta na místní úřad nedoručila…

Draće

Dalším místem s ospalou atmosférou je Draće. Ve velkém přístavu je jen málo místa pro lodě s ponorem kolem 2 metrů. Dvě místa bokem však jsou i na vnější straně mola. Nedaleko přístavu je restaurace. Nejde o žádný Alcron, ale na druhou stranu tu ani tolik nezaplatíte. Řekl bych, že za své peníze dostanete to, co očekáváte.

Pobřeží k Trpanji

Cestou k Trpanji je pobřeží Pelješacu rovné a spadá rychle do hloubky. Výjimku tvoří několik menších zátok. Přístavy, kde by šlo zakotvit, najdete v Crkvici a Prapratně. Při standardním severozápadním větru však plave v zátokách velké množství větrem nanošeného bordelu.

Trpanj

Trpanj je trajektový přístav, který ruchem a svým charakterem připomíná některá řecká městečka v Jónském moři. Na rozdíl od dříve jmenovaných vesnic již jde o lokalitu, do které téměř každý den pár jachtařů zavítá. A to znamená, že je zde třeba platit. Standardně platit tak, jak jste zvyklí.

Divna a Duba

Budete-li pokračovat dále na západ, narazíte nejprve na zátoku Divna. Je krytá ostrovem a nabízí pláž s kempem. Hloubka na kotvení se pohybuje mezi 6 a 10 metry.

Pelješka Duba je malý přístav s oblázkovými plážemi kolem. Zajímavé místo, které leží pod vysokými horami a má své kouzlo. V přístavu je z vnitřní strany vnějšího mola dobrá hloubka na vyvázání. S místem je to ale horší.  

Severozápad Pelješacu

Na severozápadě Pelješacu je ještě několik zátok, ale jen některé jsou vhodné ke kotvení. V některých z nich jsou rybí sádky. Zátoka Rasoha je sice na standardní kotvení úzká, je však možné se v ose zátoky vyvázat na břeh. Až na nejrůznější produkty lehkého průmyslu, které přineslo moře, je zátoka krásná, voda průzračná a lidí jako šafránu.

Zítra se budeme věnovat druhé polovině poloostrova.

Vytisknout
1013
Na horu