Proč by měli Chorvaté zlevňovat?
Často u nás slyšíme stesky nad tím, že se v Chorvatsku za vše platí a to nemálo. Platí se pálky v marínách, přístavech, za bóje, za všechno. Je nějaký důvod, aby to bylo v budoucnu jinak?
Na úvod bych chtěl uvést, že se mi nelíbí, že mám za vše platit a už vůbec se mi nezdá, že by to mělo být tolik. Tedy zastánce vysokých poplatků ve mně nehledejte. Jsem ale v tomto ohledu realista.
Mnozí u nás vykřikují, že musí na Jadranu platit horentní částky a za nic. Žádné služby, žádný servis. Jen přístav, pár mooringů, elektrika, voda. Nic. Ani pořádné sprchy v přístavu nemají…
Nebo ty maríny. Malé sprchy, když přijede regata, stojí se tam fronty. Ulomená klika a posraný záchod. A ty prachy! Co za to chtějí…
Předně bych chtěl ubezpečit křiklouny, že servis je v chorvatských přístavech a marínách na velmi vysoké úrovni. Podívejte se do přístavů. Přístav s mooringy, s přípojkou na elektriku a vodu. Kde jinde takové vybavení najdete? Navíc chlap, který pomůže s vyvázáním (a vybere poplatek, samozřejmě). Toto jsou ty skvělé služby, které jinde nenajdete. To jsou věci, za které se platí. a je těžko možné očekávat, že budou zdarma.
Stejně tak v marínách. Většina chorvatských marín je na mimořádně vysoké úrovni. Výborně vybavené, veliké sprchy i toalety, čistota. Máte-li v Itálii marínu na stejné úrovni, jako jsou ty chorvatské, zaplatíte za ni více. Že jsou někdy urvané kliky, které nestihl personál opravit? S největší pravděpodobností je ulomili uživatelé maríny, tedy jachtaři. Stejně tak se znečištěním toalet. Uklízečky je pucují několikrát denně. Když jsou ale jachtaři prasata, uklízečky nestíhají.
Služby jsou tedy v Chorvatsku na vysoké úrovni a Chorvaté si to umí nechat zaplatit.
Ceny jsou tvořeny především trhem. Tedy zájmem o služby. Podívejte se, jak vypadala letošní turistická sezóna v Chorvatsku. Překonala i rekordní předcovidový rok 2019 a to skoro o pětinu. Charterové společnosti mají stále plno. Znamená to, že výše cen rozhodně nedosáhla svého stropu. Když jsou hosté ochotni platit stávající ceny, je možné dokonce zdražit. Taková je realita. Ať se nám to líbí, nebo ne. A pokud se na tom nechceme podílet, nemusíme tam jezdit.
Osobně jsem takto zanevřel na Komižu na Visu. Byl to můj nejoblíbenější přístav na Jadranu. Pak se začaly zvedat ceny za stání a z Komiži se stával turistický kýč. Již léta jsem tam nebyl.
Pokud se nám situace v Chorvatsku nelíbí, nemusíme tam jezdit. To je možnost, jak ukázat na situaci svůj názor. Čekat, že se ceny přizpůsobí nám, je bláhové. Ceny jsou jaké jsou a dokud o služby bude zájem, zlevňovat nemají důvod.
3431
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.