Přístavní manévry na katamaranu 3
Tentokrát se podíváme na jeden častý konkrétní příklad. Stojíme s katamaránem u finger pier a potřebujeme odplout. Jak to udělat co nejjednodušeji ve dvou, nebo dokonce sólo?
Budeme-li odplouvat, potřebujeme především dostat příď od prstu, vedle kterého stojí. V opačném případě budeme válet fendry po prstu do chvíle, než vyskočí. Jak ale na to, když nemůžeme katamaran pootočit, protože by narazil vzdálenější zádí do mola?
V první řadě potřebujeme katamaran bezpečně odvázat od mola tak, abychom později mohli snadno odplout. Přitom ho stále potřebujeme mít pod kontrolou. Zvláště, jsme-li na palubě sami.
Využijeme k tomu záďové vyvazovací lano. Máme nastartované motory, na vnitřním motoru zařadíme přední chod. Ten nás bude na napnutém záďovém laně držet u prstu. Nyní můžeme postupně odvázat ostatní lana (obr.1).
Katamaran má stále zařazený přední chod a stojí stabilně na záďovém laně u prstu. Nyní se pomalu povolíme na záďovém laně a posuneme se do vzdálenosti cca 1,5 -2 m od středového mola, abychom si za zádí udělali místo (obr.2).
Počkáme, až se loď stabilizuje. Vyřadíme, odvážeme lano a na motoru vzdálenějším od prstu krátce zařadíme zpátečku. Katamaran se pootočí, příď se vzdálí od prstu. Nyní zařadíme na obou motorech přední chod a odplouváme (obr.3).
Na jaře organizujeme kurz přístavních manévrů na katamaranu, který povede zkušený instruktor Jiří Pacák.
583
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.