Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Situace
U mola stojí řada lodí. Fouká boční vítr a vy se chystáte přistát na návětrné straně, abyste se o vedle stojící loď mohli opřít.
Co dělá vítr
Vítr vanoucí z boku má tendenci snést příď vaší jachty. Toto nebezpečí je větší s tím, jak se s přibližujícím se molem snižuje rychlost plavby.
Co se může stát
Přibližujete se k molu (1), ale vaše jachta je snášená větrem a zdá se vám, že najíždíte příliš blízko k vyvázané jachtě. Rozhodnete se, že se vzdálíte a stočíte kormidlo proti větru (2).
Během chvíle se situace stane nezvladatelnou. Záď se začne stáčet proti větru, příď jde po větru. Zároveň se blížíte k molu a musíte zpomalovat. Záď míří čím dále tím více do návětří. Chcete jachtu srovnat a stočíte kormidlo po větru. Jachta však téměř nereaguje a situace se zhoršuje. Musíte zabrzdit, ale v té chvíli již jste přídí opřeni o bok vedle stojící jachty (3). Situace, kterou si nikdo zúčastněný nepřál.
Kde se stala chyba
K chybě došlo ve chvíli, kdy jste při zajíždění stočili kormidlo proti větru. Proč? V bočním větru má příď tendenci se stáčet po větru. Stočíme-li kormidlo proti větru, stáčení napomůžeme. Jachta navíc v tomto pohybu získá setrvačnost. Mnoho sil najednou… Protože se blížíme k molu, zpomalujeme a výkon kormidla je stále menší. Ačkoli stočíme kormidlo správným směrem, abychom stáčení přídě zastavili (stočení kormidla po větru), Výkon kormidla již na stočení přídě proti větru nestačí. Navíc zapomeneme-li kormidlo přetočit při brždění, ještě problém zvětšíme prop washem.
Řešení
Nejjednodušším řešením je při zajíždění v bočním větru začínat couvat mírně v návětří. Couváme pak s kormidlem mírně stočeným po větru a tím bráníme přídi, aby byla větrem sfouknuta (4 - 6). Navíc se snažíme najet co nejblíže k již stojící jachtě, abychom se o ni opřeli bokem.
1364
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?