Jan Koukal / sobota 30. ledna 2016 / Kategorie: Technika plavby Potřebujete přečkat bouřlivé počasí… Jste na moři, počasí je bouřlivé, posádka unavená. Co dělat, když už nejsou síly na další kormidlování? Jednoduchou metodou je v takovém případě ustavení lodě do dryfu. Angličané označují manévr hove to. Na našich stránkách jsme o tomto manévru mluvili na počátku týdne, kdy ho využila posádka lodě Hugo Boss. Alex Thomson a Guillermo Altadill potřebovali ulevit poškozené závodní lodi v bouřlivém počasí. Na první pohled nevypadá ustavení lodě do dryfu nijak složitě. Provedete réčko, kosatku necháte na návětrné otěži a kormidlo stočíte do návětří. Je to tak, ale ustavení lodě do rovnovážného stavu, ve kterém bude pomalu splouvat po větru, zase tak jednoduché není. Pravděpodobně si budete muset dlouho a pečlivě hrát s nastavením plachet, než se vám podaří jachtu vyvážit. Starší typy plachetnic s delším kýlem byly v tomto směru poslušnější, při ustavení do dryfu se chovaly lépe. U moderních jachet budete muset manévru věnovat více času. Jachta by se měla vždy pomalu rozjet vpřed, vyostřit, ztratit rychlost a přes kosatku na návětrném boku by měla být sfouknuta zpět. Pozice jachty bude mírně přídí proti větru. Za snášeným trupem bude zůstávat stopa klidné vody. Budete-li zkoušet tento manévr, zmenšete si adekvátně plachty, seznamte posádku s tím, co se bude dít, přejděte do obratu a kosatku nechte vyvázanou v návětří. Nyní povolujte a přitahujte plachty podle potřeby, až se jachta uklidní a začne splouvat. Proč to dělat? Je několik dobrých důvodů, proč toto udělat. Můžeme začít tím, že potřebujete na moři počkat. Z jakéhokoli důvodu. Na zeslábnutí větru, na rozednění atd. V takovém případě je ustavení lodě do dryfu tím nejlepším pomocníkem. Důvodem může být nutnost provedení oprav na lodi, či šetření poškozené jachty, jako v případě již zmíněné Hugo Boss. Někdy může jít jen o to, že si potřebujete v podpalubí v klidu uvařit oběd či večeři. Pohyb lodě v dryfu je mírný a předvídatelný. Důvodů může být více. Navigační, bezpečnostní, či jen čistě pohodlné. Někdy si to vyzkoušejte, jindy se vám manévr může hodit. 6414 Tagy: bouředryf Související články Pozor při plavbě v okolí Splitu a nešťastná Jadrolinija Pozor při plavbě v okolí Splitu a nešťastná Jadrolinija Plavba Kaštelanským zálivem, Splitským a Bračským kanálem může být nebezpečná. Ranní silná bouře splavila do moře větve, kmeny stromů a mnohý další neřád. A nejen to. S nepřízní osudu bojuje Jadrolinija. Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě? Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě? Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží. Bouře na Istrii - video Bouře na Istrii - video Bouře s větrem o rychlosti až 60 uzlů zasáhla před týdnem Istrii. Popadané stromy, poškozené střechy, slunečníky v luftu a 30 jachet vyvržených na břeh. Jak taková bouře vypadá?
Pozor při plavbě v okolí Splitu a nešťastná Jadrolinija Pozor při plavbě v okolí Splitu a nešťastná Jadrolinija Plavba Kaštelanským zálivem, Splitským a Bračským kanálem může být nebezpečná. Ranní silná bouře splavila do moře větve, kmeny stromů a mnohý další neřád. A nejen to. S nepřízní osudu bojuje Jadrolinija.
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě? Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě? Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.
Bouře na Istrii - video Bouře na Istrii - video Bouře s větrem o rychlosti až 60 uzlů zasáhla před týdnem Istrii. Popadané stromy, poškozené střechy, slunečníky v luftu a 30 jachet vyvržených na břeh. Jak taková bouře vypadá?