Pochroumaná chlouba Admirál Kuzněcov
Vlajkovou lodí celé slavníé ruské maríny je letadlová loď jednoduchého názvu Адмирал Флота Советского Союза Кузнецов. Moderní mašina navržená na začátku osmé dekády minulého století má několik drobných nedostatků. Například 25 záchodů na 2000 mužů posádky.
Hrozivá zbraň, která měla jasně ukázat US Navy, kdo je na světových oceánech pánem, se začala svět v roce 1982. Pro lepší zařazení do souvislostí to byl rok, kdy se stal Maavija uld Sídí Ahmed Tajá prezidentem Mauretánie, Sborná vyhrála MS v hokeji, Michael Jackson vydal Thriller, lucemburština byla uzákoněna úředním jazykem Lucemburska, Argentina napadla Falklandy, Všečínské shromáždění lidových zástupců rozhodlo o navrácení původních slov hymně Čínské lidové republiky a Andrej Babiš podepsal v Bratislavě závazek ke spolupráci s StB a stal se Burešem.
Riga, Brežněv, Tbilisi...
V roce 1985 byla letadlovka spuštěna na vodu. Před spuštěním na vodu se jmenovala Riga, Pak Leonid Brežněv, během testů byla přejmenována na Tbilisi, aby nakonec skončila s prostým názvem Адмирал Флота Советского Союза Кузнецов. Původně měla mít ještě sestřičku, která nesla jméno Varjag. Doba však byla zlá, Varjag se nepodařilo dokončit, a nakonec byla prodána Číně.
První testy s živými letadly a piloty proběhly v roce 1989. V roce 1993 loď konečně dostala na palubu nějaká ta vlastní letadla. Do prvního nasazení ve Středozemním moři se dostala od prosince 1995 do března roku následujícího. Na palubě bylo 15 letadel a 11 helikoptér. Do Středomoří letadlovka vyplula doprovázena tankerem, aby mohla průběžně doplňovat palivo a remorkérem (co kdby…). Během nasazení na jihu se nic důležitého nestalo. Kromě drobnosti, kterou byly nefunkční desalinátory. Posádka neměla co pít a neměla se kde umývat
Денег нет
Rok 1997 znamenal uvíznutí v loděnici Northern Fleet. Nebyly finance na opravu. Vše se podařilo vyřešit na konci roku 1998, kdy se loď vrátila do služby (převázali ji k jinému molu). Další nasazení bylo naplánováno na rok 2000. Bohužel se potopila ponorka Kursk a Kuzněcov se podílela na záchranných operacích.
Drobná ekologická katastrofa
Zajímavé informace o lodi jsou i v tomto videu.
Na moře pak vyplula na sklonku roku 2004.Výsledkem cvičení na Atlantiku byla utopená stíhačka SU-33. Následovala druhá plavba do Středomoří v roce 2007 a třetí na konci roku 2008. V lednu 2009 z toho byl zkrat na palubě u tureckých břehů, požár a jeden mrtvý. V únoru se letadlovka vracela do Murmansku. Při tankování západně od Irska se podařilo vypustit do moře několik stovek tun paliva. Nevýznamná maličkost.
Na laně domů…
V roce 2012 při návratu z Atlantiku domů na sever se roznemohly motory v Biskaji. Loď kouřila jako vždy, ale nejelo to. Naštěstí byl jako vždy k dispozici remorkér, který marodného Kuzněcova dotáhl domů. Následovala velká oprava v loděnicích, při které došlo také k výměně elektroniky na palubě a instalaci hlavního řídícího počítače ZX Spectrum.
Masakr v Sýrii
V roce 2016 došlo k hrdinnému nasazení u syrských břehů, kde Rusové nikým neohrožováni bombardovali kohokoli, kdo se jen trochu protivil.
Nejdřív voda, potom oheň
Zajímavé informace o lodi jsou i v tomto videu.
Po návratu do Severodvinsku v roce 2018 bylo rozhodnuto o velkých opravách, které měly prodloužit životnost o dalších 25 let. Bohužel štěstěna nebyla nakloněna (nebo ruský šlendrián?). Jediný plovoucí dok v Rusku, do kterého se Kuzněcov vešel, se i s letadlovkou potopil. Následně se zlomil jeřáb a spadl na letovou palubu. Když se loď podařilo vyprostit z potopeného doku a dát dohromady dok jiný, přišel v roce 2019 požár. Dva mrtví, 14 zraněných a bylo jasné, že se jen tak nepopluje.
První odhady mluvily o roce 2022, následoval posun na 23/24. Za současné situace již není jasné nic. Vyměněno má být nespolehlivé pohonné ústrojí, všechny zahraniční díly mají být nahrazeny výrobky domácí provenience. To se týká i složitého systému řízení letového provozu. Elektronika bude nahrazena mnohem spolehlivějším modernějším systémem. Proslýchá se, že námořnictvo nakoupilo několik megafonů a signální baterky domácí výroby Да будет свет s pokročilou funkcí Morse Code.
V současné chvíli tedy neni Admirál v nejlepší formě. Ale až ho jednou opraví...
Pro porovnání parametry nejmodernější ruské a americké letadlové lodě.
1972
Související články
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětský svaz nebyl na letadlové lodě příliš dobrý. Pomineme-li vrtulníkové lodě (což je dnes každá trochu větší jachta), bylo v loděnicích se srpem a kladivem ve znaku dokončeno jen pět kousků něčeho, co bylo nazýváno letadlovými křižníky. Jejich vlastnosti jsou různě špatné. Ale dobře hoří…
Do Splitu připlula letadlovka USS Gerald R. Ford
Do Splitu připlula letadlovka USS Gerald R. Ford
Nejmodernější americká letadlová loď na jaderný pohon USS Gerald R. Ford je ve Splitu. Připlula dnes v ranních hodinách.
Kolik je místa na odpad na dně moří?
Kolik je místa na odpad na dně moří?
Celé lidstvo, celá planeta má problém s odpadem. Kam s ním? Přitom tu máme naprosto nevyužité prostory, jejichž objem by stačil na všechny skládky světa. Příkladem budiž Atlantský oceán. Jeho průměrná hloubka je 3332 metrů. Velká část z toho jsou naprosto zbytečné a nevyužitelné metry.