Novinka v placení na chorvatských dálnicích
V červenci došlo na chorvatských dálnicích k drobné změně, která však může pro některé řidiče znamenat výrazné zjednodušení placení mýtného. Dokonce nejen v Chorvatsku, ale i v Itálii, Španělsku, Portugalsku a Francii. Je tu jedna dobrá zpráva a jak už to bývá i jedna špatná.
Od 14. července, lze na dálnicích v působnosti společnosti Hrvatske Autoceste (Chorvatské dálnice) platit mýtné pomocí zařízení Telepass.
Společnost Hrvatske Autoceste (Chorvatské dálnice) a Telepass, přední italská společnost v oblasti integrované mobility, navázaly spolupráci při zavádění evropské služby elektronického mýtného (EETS) pro všechny skupiny vozidel. Zařízení Telepass lze používat k placení mýtného pro osobní vozidla celkem v pěti evropských zemích – v Itálii, Španělsku, Portugalsku, Francii a nyní i v Chorvatsku. Pokud jde o užitková vozidla, služba placení pomocí zařízení Telepass je dostupná v 15 zemích včetně Chorvatska.
Od přijetí směrnice Evropského parlamentu a Rady EU/2019/520 ze dne 19. března 2019 o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací o nezaplacení mýtného v EU je společnost Telepass prvním poskytovatelem EETS v doméně EETS pro společnost Hrvatske autoceste (Chorvatské dálnice). Uživatelé, kteří vlastní zařízení Telepass, budou platit mýtné stejným způsobem jako uživatelé elektronického výběru mýtného (ENC).
Cílem evropské služby elektronického mýtného je umožnit uživatelům přístup k evropské dálniční síti prostřednictvím placení mýtného na základě jediné smlouvy a jediného zařízení, a tím jim usnadnit cestování. Ve spolupráci se společností Telepass umožnila společnost Hrvatske autoceste (Chorvatské dálnice) těm, kteří přijíždějí do Chorvatska, snadnější a rychlejší cestu do cíle.
Tolik dobrá zpráva. Špatná zpráva se týká začarovaného úseku dálnice mezi hraničním přechodem Macelj a Záhřebem. Zde nefunguje nic, žádná automatika. A asi ještě dlouho fungovat nebude. Chápu, že provozovatel dálnice je jiný, než je tomu u zbytku chorvatské dálniční sítě, ale to by na věci nemuselo nic měnit, ne? Podle mého prostého uvažování by stačilo jednou měíčně (ročně, týdně, denně) vyúčtovat projeté kilometry a srovnat účet v bance. Nebo, pokud některá ze stran preferuje hotovost, najmout chlapa s kárkou, který do sídla fírmy provozující Macelj - Zagreb bankovky dovéze. V takovém případě by ale bylo lepší vyrovnání na denní bázi. Rozhodně alespoň v průběhu letní sezóny.
1248
Související články
Minulost a současnost Zadaru
Minulost a současnost Zadaru
Zajímalo by vás, jak vypadala marína v Zadaru v roce 1910? Nebo molo, u kterého přistávaly parníky na začátku 20. století? Staré město před bombardováním za 2. světové války? Město v roce 1750?
Zákaz plavby, bude se střílet
Zákaz plavby, bude se střílet
Na Jadranu se bude střílet! Tedy, vlastně se už střílí. Plavba je zakázána v okolí Žirje a Zečeva nedaleko Rogoznice. Pálit ostrými se bude až do 25. dubna. Je třeba se držet opodál.
Co v Zadaru nesmíte vynechat, 1. díl
Co v Zadaru nesmíte vynechat, 1. díl
Zadar je zajímavé město kombinující historii starou více než 2000 let s moderní poválečnou architekturou. Některé jeho zajímavosti přežívají po staletí. Jednou z nich jsou zadarski barkajoli.