Novinka v placení na chorvatských dálnicích
V červenci došlo na chorvatských dálnicích k drobné změně, která však může pro některé řidiče znamenat výrazné zjednodušení placení mýtného. Dokonce nejen v Chorvatsku, ale i v Itálii, Španělsku, Portugalsku a Francii. Je tu jedna dobrá zpráva a jak už to bývá i jedna špatná.
Od 14. července, lze na dálnicích v působnosti společnosti Hrvatske Autoceste (Chorvatské dálnice) platit mýtné pomocí zařízení Telepass.
Společnost Hrvatske Autoceste (Chorvatské dálnice) a Telepass, přední italská společnost v oblasti integrované mobility, navázaly spolupráci při zavádění evropské služby elektronického mýtného (EETS) pro všechny skupiny vozidel. Zařízení Telepass lze používat k placení mýtného pro osobní vozidla celkem v pěti evropských zemích – v Itálii, Španělsku, Portugalsku, Francii a nyní i v Chorvatsku. Pokud jde o užitková vozidla, služba placení pomocí zařízení Telepass je dostupná v 15 zemích včetně Chorvatska.
Od přijetí směrnice Evropského parlamentu a Rady EU/2019/520 ze dne 19. března 2019 o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací o nezaplacení mýtného v EU je společnost Telepass prvním poskytovatelem EETS v doméně EETS pro společnost Hrvatske autoceste (Chorvatské dálnice). Uživatelé, kteří vlastní zařízení Telepass, budou platit mýtné stejným způsobem jako uživatelé elektronického výběru mýtného (ENC).
Cílem evropské služby elektronického mýtného je umožnit uživatelům přístup k evropské dálniční síti prostřednictvím placení mýtného na základě jediné smlouvy a jediného zařízení, a tím jim usnadnit cestování. Ve spolupráci se společností Telepass umožnila společnost Hrvatske autoceste (Chorvatské dálnice) těm, kteří přijíždějí do Chorvatska, snadnější a rychlejší cestu do cíle.
Tolik dobrá zpráva. Špatná zpráva se týká začarovaného úseku dálnice mezi hraničním přechodem Macelj a Záhřebem. Zde nefunguje nic, žádná automatika. A asi ještě dlouho fungovat nebude. Chápu, že provozovatel dálnice je jiný, než je tomu u zbytku chorvatské dálniční sítě, ale to by na věci nemuselo nic měnit, ne? Podle mého prostého uvažování by stačilo jednou měíčně (ročně, týdně, denně) vyúčtovat projeté kilometry a srovnat účet v bance. Nebo, pokud některá ze stran preferuje hotovost, najmout chlapa s kárkou, který do sídla fírmy provozující Macelj - Zagreb bankovky dovéze. V takovém případě by ale bylo lepší vyrovnání na denní bázi. Rozhodně alespoň v průběhu letní sezóny.
1198
Související články
Pohled pravidelného návštěvníka Chorvatska
Pohled pravidelného návštěvníka Chorvatska
Nedávno jsme dostali dopis od jachtaře, který pravidelně již 12 let plachtí v Chorvatsku. Jaký byl jeho pohled na situaci v oblíbené destinaci?
Přestavba nábřeží v Tribunji
Přestavba nábřeží v Tribunji
Tribunj, jeden z nejkrásnějších přístavů na Jadranu. Nábřeží, kde si od stolku v kavárně můžete podávat kafe rovnou do kokpitu. Nyní se nábřeží změní. Bohužel…
Sezóna v Chorvatsku lepší, nebo horší než loni
Sezóna v Chorvatsku lepší, nebo horší než loni
Jaká je letošní turistická sezóna v Chorvatsku v porovnání s minulými lety? Na sociálních sítích se často objevují názory, že tentokrát to již s cenami v Chorvatsku přehnali a lidé přestávají jezdit. To jsou dojmy, jaká je však realita?