Někdy je to k uzoufání
Zkoušeli jste někdy na palubě své jachty demontovat nějakou část, která je důmyslně schována někde ve skříňce, za nábytkem, nebo pod ním? Použili jste přitom i taková sprostá slova, o kterých jste nevěděli, že je znáte? Jak se mohlo povést, jachty takto zkompletovat?
Jen těžko si dovedete představit, že někdo dotahoval inbus v místě, kam není možné strčit ruku, že musel ohnout při nasazování na hrdlo hadici, která je v dané délce neohnutelná?
Takových pastí při údržbě jachet je stále více. Na vině je způsob, jak se jachty staví. Interiér lodí je sestaven z modulů, které se kompletují mimo trup. Teprve v určité fázi se do otevřeného trupu vloží a upevní se. Takto se nainsatluje dovnitř vše, od elektriky, vody a odpadu, až po nábytek.
Po celou dobu montáže je trup otevřen a paluba je osazována palubním vybavením jinde. Až po dokončení prací v trupu a na palubě se paluba nasadí na trup a celek se slepí a sešroubuje.
Tento výrobní postup výrazně usnadňuje a zlevňuje stavbu jachet. Jinak je to ale pro majitele a údržbu jachty. Mnohá místa v lodi jsou pro údržbu nedostupná, nebo dostupná jen za nasazení všech sil s nejrůznějšími pomůckami. Některé věci jsou kvůli výrobnímu postupu zcela neopravitelné.
Až budete někdy přemýšlet o tom, jak mohli určitou část lodi zkompletovat, vzpomeňte si na výrobní postup a není třeba již více o tom přemýšlet.
Při demontáži vám to však práci nezjednoduší.
5560
Související články
A není to špatně, Antone Pavloviči?
A není to špatně, Antone Pavloviči?
Výrobci lodí někdy dovedou zaskočit. Jsou řešení, které se zdají nepochopitelné. Pokud na lodi chcete plout. Na druhou stranu, mnohé jachty jen stojí v přístavech. A pak je to vlastně jedno…
Elektrolýza a galvanická koroze
Elektrolýza a galvanická koroze
Tyto tiché a nenápadné jevy, které jsou ve slané vodě vždy přítomné, mají velmi negativní vliv na zanořené části plachetnice vyrobené z kovu, zvláště pokud je nijak nechráníme. Přítomny jsou samozřejmě i ve sladké vodě, jen nejsou tak agresivní. Pod vodou nám probíhají dva velmi podobné degradační procesy, ten první se nazývá elektrolýza a ten druhý galvanická koroze.
Skládací fender
Skládací fender
V době inovační, kdy se vše stále mění a zlepšuje, není nouze o nápady, pokusy a chytrá řešení. Jedním z nich může být tzv. POP fender, neboli vyskakovací fender. V německo-rakouské spolupráci vznikl v roce 2021 projekt, který představil kompaktní fender pro menší lodě do maximální hmotnosti 3000 kg včetně posádky.