Nejvytíženější námořní trasy
Globální obchodní výměna se odehrává na moři. Podíl lodní dopravy na veškerém světovém transportu zboží dosahuje 90 procent. Podívejte se na mapu vytíženosti námořních tras.
Po světových mořích a oceánech se přepraví 11 miliard tun zboží ročně. To představuje zhruba 1,5 tuny na každého pozemšťana. Přepravní kapacita lodní dopravy tak do značné míry určuje ráz našeho moderního života.
Lodní přeprava zboží nabobtnala jednak díky ekonomické výhodnosti, jednak díky tomu, že některé druhy zboží ani nelze jinak přepravit - těžko vypravíte letadla s uhlím, ropou či železnou rudou. Zatímco to druhé platí nadále, s tím prvním už by možná zákazníci lodních přepravců nesouhlasili, protože koronavirová pandemie způsobila explozi přepravních cen. Způsobil ji rychlý růst poptávky po službách rejdařů v kombinaci s kolapsem tradičního dodavatelského řetězce. Eldorádo přitom pokračuje i s postupným rozvolňováním proticovidových opatření. Průmyslová odvětví znovu ožívají, což zvyšuje poptávku po surovinách a materiálech. Přičtěte válku na Ukrajině a růst cen energií a z kdysi laciného způsobu transportu je najednou luxus. (Naštěstí je tady vždy koncový zákazník, „ochotný“ si připlatit, že...)
Za posledních 40 let se objem přepraveného zboží téměř zpětinásobil. A podle údajů IMO žádné zpomalení není na obzoru. Její prognóza ukazuje, že poptávka bude dál růst, přičemž v roce 2050 má být objem přepraveného zboží proti současnosti trojnásobný.
Které trasy jsou tedy nejvytíženější?
Zdroj Marine Traffic
Spojnice mezi Asii a USA
1) Asie-východ Spojených států
Obchod přes Pacifik kvete. Přestože největší americké přístavy Los Angeles a Long Beach jsou na západním pobřeží, nejvíce zboží míří z Asie na východní pobřeží. Lodě tak musejí obeplouvat kontinent Panamským průplavem, aby se dostaly do New Yorku, ale třeba i Houstonu na jižním pobřeží.. V roce 2020 kanálem proplulo 260 milionů tun zboží.
Zdroj Marine Traffic
Z Asie do Evropy přes Suez
2) Asie-Evropa
Také druhou nejvytíženější tepnou je umělý kanál - Suezský. Vodní cesta přestavuje nejkratší spojení mezi Asií a Evropou a proudí jí zhruba 8 procent světového obchodu s ropou a zkapalněným zemním plynem. V loňském roce průplav na šest dní zablokovala kontejnerová loď Ever Given. Správa Suezského průplavu vyčíslila škody způsobené ani ne týdenním zašpuntováním kanálu na více než půl miliardy dolarů.
Zdroj Marine Traffic
Kanál La Manche
3) Evropa-Velká Británie
Pět set lodí denně propluje oblastí spojující Atlantik a jižní část Severního moře. Hustota dopravy zde v lednu 1971 vedla k sérii havárií, která vyústila v zavedení prvního radarově kontrolovaného systému pro rozdělení námořní dopravy - Dover TSS.
2840
Související články
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).
Návrat námořní dopravy do doby krále Klacka?
Návrat námořní dopravy do doby krále Klacka?
Námořní doprava se vrací do doby před Panamou a Suezem. Proč nákladní lodě znovu obeplouvají mysy Dobré naděje a Horn? Proč volí extrémně dlouhé trasy?
Jak se platí za Panamu
Jak se platí za Panamu
Kolik stojí průjezd Panamou, jak se částky počítají, kolik se platí a co jsou dražby slotů za miliony dolarů? Z článku se vám zatočí hlava…