Největší a nejdražší. Letadlová loď za 285 miliard může konečně do akce
Nejnákladnější válečná loď v dějinách amerického námořnictva může konečně vyrazit do ostrého nasazení. Více než osm let po spuštění na vodu a čtyři a půl roku po dodání.
Po letech odkladů kvůli problémům s jaderným pohonem a zbraňovými systémy je hotovo. Americká armáda dokončila úpravu posledního zbraňového výtahu a loď USS Gerald R. Ford za 13,3 miliardy dolarů (285 miliard korun) je připravena k výcviku a operacím.
"Je to významný milník pro námořnictvo, loď i její posádku," uvedl kontraadmirál James Downey, výkonný důstojník programu námořnictva pro letadlové lodě.
Námořnictvo převzalo první z letadlových lodí třídy Ford v květnu 2017, přičemž si pochvalovalo, že jde o "nejnovější, nejschopnější a nejpokročilejší válečnou loď". Tehdy uvedlo, "že očekává její nasazení do provozu v roce 2020". Námořnictvo však nezveřejnilo, že na lodi není nainstalován ani jeden z 11 zbraňových výtahů.
"Cením si úsilí, které si vyžádalo dokončení těchto výtahů, ale toto úsilí nemělo být nutné," uvedl nejhlasitější kritik této blamáže, kongresman James Inhofe z Oklahomy. Letadlová loď byla nakonec dodána "se zpožděním šesti let a s překročením rozpočtu o 2,8 miliardy dolarů", uvedl Inhofe. Podle něj zpoždění donutilo ostatní lodě a posádky k déletrvajícímu a častějšími nasazení a způsobilo trhliny ve schopnosti "globální přítomnosti námořnictva v době, která nemohla být pro naši národní bezpečnost kritičtější".
Snad jediným pozitivem na tomto zpoždění je, že námořnictvo a loděnice "získaly to, co měly mít od samého počátku - plán vývoje, stavby, instalace a operačního výcviku pro lodě třídy Ford", díky čemuž se snad předejde podobným chybám na druhé lodi této třídy, USS John F. Kennedy, řekl Mike Fabey, autor knihy Heavy Metal: Těžké dny a noci dělníků v loděnicích, kteří staví americké letadlové lodě. Celkem mají být v této třídě postavena čtyři plavidla.
Stavbu lodi zahájila Newport News Shipbuilding v srpnu 2005. Konstrukce zprvu postupovala rychle a podle plánu. Později to začalo drhnout, třeba jen instalace čtyř 30tunových bronzových propelerů o průměru 6,4 metrů trvala 10 měsíců.
Loď byla pokřtěna v listopadu 2013 lahví amerického perlivého vína. Křest provedla Susan Fordová, dcera bývalého amerického prezidenta Geralda Forda, účastníka tichomořských bojů během druhé světové války. Nová loď měla být armádě předána v roce 2015, stalo se tak ale až v květnu 2017, a to s výše zmíněnými nedostatky, na jejichž odstranění se pracovalo do prosince loňského roku.
V americké válečné flotile loď nahrazuje vyřazenou USS Enterprise, která po 51 letech nasazení dosloužila v prosinci 2012.
Technická specifikace
Délka 333 m
Šířka paluby 78 m
Výtlak 100 000 tun
Výška 76 m
Ponor 12 m
Pohon jaderný reaktor Bechtel A1B
Rychlost 30 uzlů
Posádka 4660 osob všech pohlaví
Počet letadel na palubě více než 75
2870
Související články
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětský svaz nebyl na letadlové lodě příliš dobrý. Pomineme-li vrtulníkové lodě (což je dnes každá trochu větší jachta), bylo v loděnicích se srpem a kladivem ve znaku dokončeno jen pět kousků něčeho, co bylo nazýváno letadlovými křižníky. Jejich vlastnosti jsou různě špatné. Ale dobře hoří…
Trosečník na pustém ostrově
Trosečník na pustém ostrově
Jaké to je, skončit jako Robinson Crusoe? To si mohl vyzkoušet čtyřiašedesátiletý americký námořník, který ztroskotal u opuštěného útesu Cay Sal jen 30 mil od kubánského pobřeží.