Miliony liber pro vodíkový projekt
Britská vláda podpořila částkou 3,8 milionu liber (více než 100 milionů korun) projekt bezemisního koridoru na severu britských ostrovů. Vzniknout má mezi skotským Aberdeenem, Orknejemi a Shetlandy. Spolupráce veřejného a soukromého sektoru má vyústit v aplikaci inovativních technologií, včetně autonomních plavidel a infrastruktury pro tankování kapalného vodíku.
Zmíněnou částku získá konsorcium HI-FIVED (Hydrogen Innovation - Future Infrastructure & Vessel Evaluation and Demonstration), které má do podzimu 2024 vypracovat studii proveditelnosti a jízdní řád realizace. Cílem projektu je vytvořit vnitrostátní ekologický námořní koridor ve zmíněných britských vodách, přičemž k přepravě nákladu budou využívány autonomní lodě poháněné vodíkem.
Konsorcium HI-FIVED zahrnuje několik klíčových hráčů v britském námořním průmyslu. Vedou jej výrobce bezemisních plavidel ACUA Ocean a developer Unitrove, který se soustředí na bezemisní infrastrukturu, dalšími účastníky konsorcia jsou přístav Aberdeen, Southamptonská univerzita a společnosti Zero Emissions Maritime Technology, Composite Manufacturing and Design, Trident Marine Electrical a NASH Maritime.
Společnost Unitrove, která v závěru roku 2021 představila první zařízení na tankování kapalného vodíku na světě, chce tuto svou technologii prosadit do přístavu Aberdeen, čímž by vzniklo zázemí pro první autonomní námořní loď na světě poháněnou kapalným vodíkem, již chce postavit firma ACUA Ocean.
Projekt je součástí třetího kola vládní soutěže Clean Maritime Demonstration Competition vyhlášené v září 2022. Obě společnosti uspěly již ve druhém kole soutěže, když získaly peníze na vývoj inovativní hybridní stanice s nulovými emisemi, která by sloužila jak vodíkovým tak elektrickým lodím.
Začátkem letošního února vláda v Londýně oznámila, že vyčlenila 77 milionů liber na financování vývoje bezemisních trajektů, výletních a nákladních lodí ve vodách Spojeného království pro následující dva roky.
294
Související články
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?
Protilodní mina v Lošinji, s odpadem do přírody a se zlomenou nohou do Hvaru
Protilodní mina v Lošinji, s odpadem do přírody a se zlomenou nohou do Hvaru
V přístavu v Lošinji našli velkou protilodní minu typu „ježek“. Pozůstatek neklidných dob 2. světové války. Leží v bahně na dně luky a čekala na svoji chvíli. Nyní však byla odhalena.
„Ekologické“ Norsko si schválilo drancování mořských hlubin
„Ekologické“ Norsko si schválilo drancování mořských hlubin
V úterý 9. ledna norská vláda jako první na světě schválila zákon, který umožní komerční hlubinnou těžbu. Firmy tak budou moci z mořského dna dobývat různé suroviny, především ale budou cílit na vzácné kovy lithium, kobalt či skandium, které se používají v bateriích a pokročilých technologiích.