Manuál chorvatského předavače lodí
Při přebírání jachet na začátku charteru se často dožadujete věcí, o kterých si myslíte, že na ně máte nárok. Zbytečně. Borec na druhé straně barikády dokáže vaše ataky odrážet s profesionální dovedností. Podívejte se, jaké jsou jeho zbraně.
Takto je to správně
V první řadě je tu zbraň určená proti pěchotě. Zastaví nejvíce protivníků, samozřejmě těch nejméně vyzbrojených. Síla zbraně tkví v neznalosti (nebo neochotě se hádat) charterových hostů. Na jejich připomínky k technickému stavu lodě je třeba odpovídat, že takto je to správně, takto to MÁ být.
Jeden příklad. Chcete fendr navíc. Přinesou vám fendr. Není nafouknutý. Pracovník charterové firmy má odpověď: „To je v pořádku, takto je to správně!“
Hned zítra…
Druhá ze zbraní je importována z Kuby. Maňana…
Samozřejmě, máte pravdu, hned zítra ráno na to vlétneme. Jsme tu hned od osmi. Pochopte, dnes byl dlouhý den, teď už to nezvládneme.
Samozřejmě v osm druhý den nepřijdou. Později, když slibovač běhá kolem, musíte také pochopit, že nemají jen vás. Čili ano, budeme na tom dělat, ale mějte trochu strpení…
Za této situace už se pracovník charterové firmy spoléhá, že nejméně polovinu problémů technického charakteru za něj vyřeší čas. V devět řekne, že už přijde, v deset, že už je na cestě a v jedenáct odplujete. Problém se vyřešil.
Je neděle, obchody jsou zavřené…
Nepomůže-li předchozí bod, je tu zbraň číslo tři. To, co v sobotu večer bylo slibováno, že bude opraveno, najednou opravit nejde. Tedy šlo by to samozřejmě vyměnit. Ale to by znamenalo dojít do obchodu a díl koupit (například rozbitou sprchu): „Klidně to samozřejmě dojdu koupit a vyměním to, ale až v pondělí. Je přeci neděle…“
To jste měli říct dříve
Pro šťouraly, kteří by například chtěli vyměnit kotvu, která je kotvou jen při pohledu z dálky, je tu obranná strategie promeškaného času. „Vy chcete během týdne kotvit? Tak to máte pravdu, to by stálo za to, kotvu vyměnit. Ale to jste měli říct dříve. Koupili bychom novou, ale teď už je pozdě (viz předchozí bod, je neděle).“
Závěrem
Obecně je třeba se smířit s tím, že na jihu fungují jen dvě varianty odpovědi na otázku, jestli by něco bylo možné udělat (opravit, vyrobit, zařídit…). Na samotnou otázku zní odpověď: „Samozřejmě, njema problema!“
To vás samozřejmě uklidní. Nenechte se ale uchlácholit. Jakmile budete chtít danou věc udělat, ukáže se, že zrovna toto je výjimka: „Vy chcete toto? Tak to zrovna nejde!“
Až uslyšíte někdy na svoje požadavky odpověď njema problema, vzpomeňte si, že to vlastně znamená, že to není možné...
Foto Daniel Vodička
4378
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.