Které lano uvolnit nejdříve, záďový spring
Stojíte bokem k molu, vítr fouká od přídě a vy chcete odplouvat. V jakém pořadí budete odvazovat lana?
Vzhledem k větru budeme odplouvat za použití záďového springu. Půjde o nejjednodušší metodu. Proto si záďový spring připravíme na průběžno (z vazáku na pachole a zpět na vazák) pod záďové vyvazovací lano.
Nastartujeme si motor a můžeme začít s odvazováním. Začneme příďovým springem (1), který je v tuto chvíli zbytný. Dále zařadíme zpětný chod a odvážeme záďové lano (2). Jachta je nyní stabilní na záďovém springu a příďovém vyvazovacím laně. Povolujeme příďové lano (3) a příď se vzdaluje od mola. Zbývá záďový spring (4), na kterém se jachta natočí přídí od mola dle našeho přání. Následuje krátký přední chod, odvázání springu a odplouváme.
2473
Související články
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?
Zajíždění k molu ve dvojici
Zajíždění k molu ve dvojici
Na palubě jachty jste jen dva. Ve dvojici jsou přístavní manévry náročnější. Podíváme se, jak postupovat, aby bylo vše bezpečné a jednoduché. Začneme zajížděním bokem k molu ve větru, který fouká víceméně paralelně s molem.
Složitá situace a jak ji řešit
Složitá situace a jak ji řešit
Anglický magazín Yachting Monthly odpovídal na otázku, co se složitou situací, do které se dostala posádka jachty, když se pokoušela přistát ve velmi silném větru šikmo od mola. Vítr odfoukl příď a záď narážela do mola.