Které lano uvolnit nejdříve, záďový spring
Stojíte bokem k molu, vítr fouká od přídě a vy chcete odplouvat. V jakém pořadí budete odvazovat lana?
Vzhledem k větru budeme odplouvat za použití záďového springu. Půjde o nejjednodušší metodu. Proto si záďový spring připravíme na průběžno (z vazáku na pachole a zpět na vazák) pod záďové vyvazovací lano.
Nastartujeme si motor a můžeme začít s odvazováním. Začneme příďovým springem (1), který je v tuto chvíli zbytný. Dále zařadíme zpětný chod a odvážeme záďové lano (2). Jachta je nyní stabilní na záďovém springu a příďovém vyvazovacím laně. Povolujeme příďové lano (3) a příď se vzdaluje od mola. Zbývá záďový spring (4), na kterém se jachta natočí přídí od mola dle našeho přání. Následuje krátký přední chod, odvázání springu a odplouváme.
3157
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?