Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Jeho odpověď zněla: „Od kýlu. Majitel si to tak přeje.“
Přání majitele, je přání majitele, o tom žádná.
V posádce jsem měl děti, které toužily po tyrkysové vodě, ve které by se mohly potápět. V úžině před Muline na Ugljanu jsem tedy na kotvu najížděl ke břehu, aby voda byla na pohled co nejtyrkysovatější. S vědomím, že hloubka na přístrojích je pod kýlem.
Ale nezdálo se mi to. Dno jsem viděl příliš dobře. Buď byla voda extrémně čistá, nebo kecal hloubkoměr. Při koupačce a pohledu pod kýl byl obviněn hloubkoměr.
Vnořil jsem se do menu přístrojů, hledal nastavení a offset. Našel jsem a nesrovnalost byla vyjasněna. Hloubka na přístrojích byla nastavena od hladiny. Tedy tak, jak je to správné.
Majitel jachty si přál hloubku od kýlu. Pracovníci charterové společnosti mu vše nastavili podle přání a z toho nadále vycházeli. Některý z hostů však přístroje přenastavil a správně změnil offset tak, aby ukazoval hloubku od hladiny.
Pokud vám pracovník charterové společnosti tvrdí nesprávné nastavení hloubkoměru, ještě to neznamená, že vám lže. Jen neví, že nemluví pravdu.
A je jen na vás, jak si hloubkoměr nastavíte. Najedete-li na dno a budete-li následně tvrdit, že byl špatně nastaven hloubkoměr, ze své hlouposti se nevyviníte. Vy jste skipper, odpovědnost je na vás.
931
Související články
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.