Když sedí smůla za krkem
Tým Spindrift nezíská Jules Verne Trophy. V Indickém oceánu došlo k nehodě, která znamená změnu kurzu na Austrálii.
Tým Spindrift musel přerušit svůj rekordní pokus 1. února cca 1200 mil jihozápadně od Austrálie. Na vině bylo poškození kormidla na pravoboku. Po detailní prohlídce bylo jasné, že oprava není na moři možná. Tedy taková oprava, která by umožňovala bezpečnou plavbu na 100 %. Proto Spindrift zamířil do Austrálie a letos Jules Verne Trophy rozhodně nezíská.
Tým je provázen smůlou. Má největší a nejdražší trimaran, je finančně zabezpečen na nejvyšší úrovni, ale výsledky se nedostavují. Jde již o třetí pokus, který nevyšel. Poprvé Spindrift obeplul svět se ztrátou 2 dny na tehdejší rekord, podruhé ještě při plavbě na start zlomil stěžeň. Nyní tedy kormidlo. A nebylo to vůbec rozjeté špatně. V okamžiku nehody měl na rekord trimaranu IDEC Sport malý náskok.
Nedostatek štěstí
Jules Verne Trophy je dnes z velké části také o štěstí. Poplujete-li superrychle a počasí vyjde fantasticky, můžete svět obeplout za 38 dnů. Hodnota rekordu je 40 dnů a 23 hodin. To znamená, že nejen musíte jet na hraně možností, ale navíc vám musí přát počasí.
Jsou tací, kteří štěstí mají. Podívejte se na Francise Joyona. Na trimaranu plul kolem světa celkem čtyřikrát a jen jednou z toho nebyl rekord (dvakrát sólo, dvakrát Jules Verne Trophy). Francois Gabart – jedna plavba a hned rekord (sólo). Loick Peyron – jeden pokus, rekord (Jules Verne Trophy).
Promeškaná šance
Yann Guichard již třikrát vyplul na start a nic. V roce 2017 přitom promeškal ideálmí příležitost, když nechtěl vyplout za rekordem spolu s trimaranem IDEC Sport. IDEC rekord udělal a jak již víme z přímého srovnání, Spindrift je rychlejší.
Na druhou stranu jde jen o teoretické plky. Spindrift mohl být rychlejší, ale také nemusel. Možná jel IDEC Sport na hraně počasí a pokud by byl Spindrift rychlejší, stejně by musel na počasí čekat. Těžko říci. Využít je ale třeba každé příležitosti.
4270
Související články
Kolik stojí kolos?
Kolik stojí kolos?
Mezi závodními offshore jachtami jsou nejrychlejší třicetimetrové trimarany Ultime těmi nejdražšími kolosy. Jsou rychlé, dokonalé, fascinující. Kolik takové lodě stojí?
Frajer
Frajer
Příští rok se na start Route du Rhum postaví Francis Joyon. Ve dvaašedesáti letech pojede závod přes Atlantik sám na 31,5 m dlouhém trimaranu IDEC Sport.
Závod parníku s plachetnicí
Závod parníku s plachetnicí
Laik by si myslel, že pasažérská loď se 157 000 HP v podpalubí, musí být na druhém břehu Atlantiku dříve, než plachetnice. Jachtař ale ví, že tomu tak nemusí být.