Search
× Search
Když se staví jachta...
Daniel Vodička

Když se staví jachta...

Jak vypadá stavba jachty, která není tak docela běžná? Podíváme se v několika dílech na stavbu zakázkové jachty Pegasus 50.

Jachta, které se budeme v budoucnu několikrát věnovat, je vyráběná ve Slovinsku na zakázku. Jedná se, použijeme-li odborné pojmenování, o fast cruiser. Jde o rychlou turistickou jachtu, která vedle rychlosti nabízí svému majiteli i maximální pohodlí. Je určena pro zkušenější jachtaře, kteří rádi využijí plného potenciálu jachty. Navíc se počítá s tím, že majitel se bude vydávat na plavbu nejen s posádkou, ale i sám.

Proč Pegasus

Foto Pegasus Yachts

Foto Pegasus Yachts

Trup je vyroben technologií vakuové infuze.
Budoucí majitel jachty je zkušený jachtař, Pegasus není jeho první loď. Vždy na moři tíhnul k rychlosti, ale proti své minulé jachtě chtěl přidat krytý pilothouse, ze kterého je možné jachtu vést i za špatného počasí. Důležitým faktorem bylo také snadné ovládání, což vychází z chuti vyplouvat sám.

Dalším prvkem byla stojná výška v podpalubí, která musela dosahovat téměř dvou metrů. Tomuto zadání nejprve Pegasus o pár centimetrů nevyhovoval, ale protože jde o jachtu vyráběnou na zakázku, mohlo dojít k drobným úpravám, po kterých jachta zadání splnila.

Roli naopak nehrál velký počet kajut. Pegasus má kajuty jen v přední části trupu, od salonu směrem k přídi. Na zádi jsou jen úložné prostory. Tři kajuty jsou tak maximem.

Karbon v trupu

Foto Pegasus Yachts

Foto Pegasus Yachts

Také na palubě má své místo karbon.
Trup jachty je vyroben ze sendviče složeného ze skelného laminátu, pěny a karbonu na vnitřní straně. Zatímco sklo na vnější straně trupu lépe odolává poškozením, karbon je tuhý a lehký. Sendvič tvoří také všechny vnitřní přepážky. I díky tomu se podařilo udržet hmotnost 15 metrů dlouhé a více než 4,8 metru široké jachty na 12 tunách. Téměř 40 % celkové hmotnosti přitom tvoří balast na kýlu.

Vakuová infuze

Foto Pegasus Yachts

Foto Pegasus Yachts

Nejprve je třeba do trupu naskládat jednotlivé vrstvy sendviče.
Na snímcích vidíte detaily z výroby trupu nové jachty. Při výrobě je použita metoda vakuové infuze, při které se nejprve naskládají jednotlivé vrstvy sendviče do formy. Následně dojde zatěsnění celé formy fólií. Hadice, které na snímcích vidíte, jsou určené k odsávání vzduchu, tvorbě podtlaku a k nasávání pryskyřice do formy. Vakuová infuze zajišťuje lepší kvalitu výsledného produktu a menší hmotnost.

Výroba trupu a paluby je první fází výroby. Následovat bude lakování a montáž interiéru a paluby.

630
Na horu