Když nechce naskočit motor (1. díl)
Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.
Chod všech navigačních přístrojů je při takovém závodě jednou z podmínek úspěchu. Společně jsme se po ránu dali do hledání příčiny. V článku se pokusím poskytnout základní vhled do problematiky a vůbec do způsobu uvažování, když jako kapitán hledíte na nefunkční motor a přemýšlíte, co s tím. Podotýkám, že na vodě máme omezené možnosti v rámci proveditelných servisních úkonů. Jde tedy primárně o to, pokusit se ověřit, jestli se nejedná o méně závažný problém, který zvládneme opravit svépomocí.
Statisticky jsou dvě nejpravděpodobnější a nejčastější příčiny, proč motor za plavby nejde nastartovat. Tím prvním je závada na elektrickém okruhu a tím druhým je problém na palivovém okruhu.
Naším úkolem bude nejprve poznat, na jakém okruhu se problém nachází a poté se začít věnovat detailnější kontrole jednotlivých komponentů. To, že se pravděpodobně jedná o problém na palivovém okruhu, bude indikovat následující:
- Zapnutí žhavení, nebo tlačítka on/off na startovacím panelu zapne displej a kontrolky
- Elektřina je tedy přítomná ve spínací skříňce
- Při pokusu o startování se bude motor snažit nastartovat
- Elektřina se tedy dostane od baterek, pojistek, ke spínací skříňce a od ní až ke startéru se solenoidem
- Projev startování může být různý
- Motor se točí, ale nechce nastartovat
- Pomalé cvakání startéru
- Rychlé cvakání startéru
Důležité ale v tento moment je, že elektřina se dostala k motoru. Proto bude problém pravděpodobně na cestě paliva, které při startování „nespolupracovalo“. Tedy nedodalo buď žádnou, nedostatečnou, anebo zavzdušněnou směs a motor nenastartoval.
Jdeme tedy projít cestu paliva. Nejčastější příčinou, zvláště při delších plavbách, nebo průjezdu bouří (jako na RMSR) bývá zavzdušnění motoru, na které se zaměříme. Nafta se v nádrži napění, do motoru dotlačí spoustu vzduchu a motor nenastartuje.
Foto archiv
Manualní pumpička na naftu a povolený odvzdušňovací šroub u filtru.
Na řadě je tedy odvzdušnění palivové soustavy. Primární odvzdušnění se provádí mezi palivovou podávací pumpičkou, která má na sobě externí pumpičku pro pumpování paliva a jemným palivovým filtrem. To je ten na bloku motoru, většinou bílý a zpravidla umístěný vertikálně. (Horizontálně je filtr olejový). Na něm se nachází odvzdušňovací šroubek, který je třeba povolit a poté pumpovat pumpičkou, dokud nezmizí bublinky a nevytéká pouze nafta. Některé motory externí pumpičku nemají a palivo se popohání přímo na filtru, kde se mačká velký černý gumový „knoflík“.
Jakmile máme hotovo, při zmáčknutí páčky vytéká pouze nafta, šroubek dotáhneme a můžeme zkusit nastartovat. Pokud máme štěstí, povedlo se a motor běží.
Pokud nemáme, což byl případ i během Rolexu, musíme pokračovat na tzv. sekundární odvzdušnění. Vzduch se nám dostal i do okruhu vysokého tlaku paliva a je potřeba se ho zbavit. Musíme tedy povolit matice na jednotlivých vstřicích nahoře na motoru. Stačí jen o pár závitů. Jakmile máme povoleno, musíme chvíli startovat (točit klíčkem, nebo mačkat tlačítko start). Motor samozřejmě nenaskočí, ale vysokotlaké palivové čerpadlo tlačí palivo do střiků a vytlačí ven i nežádoucí vzduch. Poté stačí už jen dotáhnout všechny matice vstřiků a zkusit nastartovat. My jsme měli kliku, motor naskočil a kluci mohli zase během závodu dobíjet.
Pokud motor naskočí, chvíli běží a poté zase chcípne, bude problém pravděpodobně v palivových filtrech. Často se totiž stává to, že se v nádrži všechno zvíří (kal, nečistoty, kondenzovaná voda) a filtry se pak zanesou.
Foto archiv
Primární palivový filtr.
Ideální je odpustit z filtru palivo a podívat se v jakém je stavu. Pokud je palivo znečištěné, je potřeba filtry odmontovat a ideálně vyměnit za nové, dolité čistou naftou. Vždy si zavřeme přívod paliva na nádrži, než se do výměny pustíme. Pokud nové filtry na palubě nemáme, pokusíme se alespoň vyčistit a vylít stávající obsah. Po výměně filtrů nesmíme zapomenout, že se do okruhu dostane spousta vzduchu a musíme zase vše odvzdušnit. Tentokrát by však mělo stačit odvzdušnění primární, tedy palivová podávací pumpička a jemný filtr.
Vojta Sládeček je instruktorem na našich kurzech údržby a servisu lodních dieselových motorů.
A jak to bude vypadat a jak postupovat, pokud se projeví problém s elektrikou? Na to se podíváme v příštím článku.
831
Související články
Jednodenní kurz trimu na Lipně na Seascape 27
Jednodenní kurz trimu na Lipně na Seascape 27
Kurz trimu na atraktivní závodní jachtě Seascape 27 proběhne 8.září na Lipně. Kurz povede Petr Sládeček.
Kurz údržby a servisu lodního motoru, poslední místa na zítra
Kurz údržby a servisu lodního motoru, poslední místa na zítra
Kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru vedený Vojtou Sládečkem je vždy beznadějně vyprodán. Zdá se, že si jachtaři uvědomují, jak moc na motoru záleží jejich bezpečnost. Na zítřejším kurzu máme poslední volná místa.
Kurz údržby a servisu lodního motoru (pro velký úspěch přidáváme)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (pro velký úspěch přidáváme)
Večerní kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru, který proběhne 30. dubna v Praze, je beznadějně vyprodaný. Proto jsme se rozhodli přidat ještě jeden koncert virtuózního instruktora britské RYA Vojty Sládečka. Tentokrát již od 12:00. Jak jinak, znovu v Praze.