Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Stále stejné používání map, GPS, Windy, Windguru, v poslední době Navilly nebo jiných podobných pomůcek. Následné rádoby logické vyhodnocení sice vede ke kýženému výsledku, tedy neztroskotání, ale řekněme si upřímně, je to náročné a zabírá to spoustu času, který bych jinak mohl využít smysluplněji. Například popíjením v kokpitu s posádkou a zveličováním svých jachtařských dovedností.
Navíc opravdu nemohu říct, že by výsledky byly vždy uspokojivé. Počasí se mění, posádky neposlouchají a moře je neklidné, i když by podle předpovědi být nemělo. Myslím proto, že by nebylo od věci konečně začít mluvit i o alternativních metodách navigace a vedení lodi. Aplikovali jsme je například na naší poslední plavbě po řeckých ostrovech.
Začali jsme používat místo klasických, a řekněme ne úplně přesných metod (například Windy si podle mě předpověď pro Kyklady vysloveně cucá z prstu), pár jiných alternativních metod, přičemž některé z nich mají minimálně padesátiprocentní úspěšnost.
Základem celého vedení lodi (bohužel tato metoda funguje pouze v oblastech pokrytých internetem) a jeho středobodem, je webová stránka vestirna.com, která dokáže vyřešit většinu situací na lodi. To i ty kritické.
Na této stránce jsou specializované rubriky, které se člověk po několika dnech naučí používat.
Například věštecká koule, která odpovídá ano/ne je výhodná na rychlé dotazy. Při uvazování lana, je ten velký mrak na obzoru pro mě nebezpečný, bude stačit záďové lano, mám dát ještě spring apod. Nebo pro dotazy ohledně dostatečné hloubky pod kýlem.
Stačí jen na daný problém pomyslet, zmáčknout tlačítko a v dlouhodobém horizontu vám aplikace minimálně v polovině případu odpoví správně.
Pro složitější dotazy je zde babka Doňa, která ráda vše zodpoví.
Je ale pravda, že z nějakého záhadného důvodu do odpovědí neustále míchá vztahy. Na dotaz, jestli máme plout na Korfu, odpoví aby jste si vybral partnera ve znamení lva. Ale to se myslím dá brát spíše jako bonus pro rozklíčování vztahů v posádce.
A také jsou její odpovědi na můj vkus lehce nekonkrétní.
Například na výše zmíněný dotaz vám odpoví, že plout na Korfu je dobré, ale možná taky ne (a pak následuje relativně dlouhá pasáž o tom lvu). Zase má odpověď hluboký zenový podtext, který se na lodi vždy hodí.
Rubrika komunikace s anděly je na mě, jako na začátečníka na této stránce, ještě trochu moc. Podle mě je určena spíše profesionálním skipperům.
Celkově si myslím, že tato alternativa pro vedení lodi může být pro některé velkým přínosem a může v jejich případě znamenat i ohromný posun na stranu bezpečnosti.
1182
Související články
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.