Kdo má přednost?
Plují dvě plachetnice, hrozí nebezpečí srážky. Situaci vidíte na obrázku. Která z plachetnic má přednost, nebo jinak, správněji, která musí uvolnit cestu?
Na obrázku není znázorněn směr větru, ale z nastavení plachet je jasně patrný. Jachta A pluje na zaďák na motýla, jachta B pluje na stoupačku proti větru.
V takovém případě je jachtou, která musí uvolnit cestu jachta s označením B. Z pohledu z jachta A je situace jasná. Jachta A má vítr z pravoboku (ráhno na levoboku), jachta B z levoboku (COLREG Pravidlo 12, a/I a pravidlo 12b).
Z pohledu jachty B již situace nemusí být tak zřejmá, protože nemusí být jasné, jestli je na jachtě A ráhno hlavní plachty na pravoboku, nebo levoboku. V takovém případě přichází na řadu Pravidlo 12, a/III, které říká: jestliže loď mající vítr z levé strany vidí druhou loď z návětrné strany a nemůže přesně určit, ze které strany má tato loď vítr, musí jí uvolnit cestu.
Cestu tedy uvolňuje jachta B, jachta A pokračuje v plavbě stále stejným kurzem. Stačila by ale maličkost a situace by se rázem proměnila… Co by k tomu stačilo?
3547
Související články
Jak mám svítit v noci?
Jak mám svítit v noci?
Pluli jste někdy v noci? Potkávali jste jiné jachty a byli jste zmateni? Není to nic neobvyklého. Možná i více než polovina jachet svítí jinak, než je třeba. Zmatek je jedna věc, důsledky věc druhá. Nemohou se pak divit, že jim jiné lodě nedají přednost.
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?