K čemu je určena čtrnáctimetrová jachta?
Zdá se vám to jako hloupá otázka? Když se podívám do moderních jachet, do interiéru, tato otázka se sama nabízí. Pojďme se podívat na jednu jedinou maličkost.
Je to stůl v salónu. Býval jsem přesvědčen, že jachty jsou určeny k tomu, aby pluly. V Zadaru se nalodím a vyrazím. Dva dny plavby do Otranta, další 2 dny do Pylosu na Peloponésu, den na Krétu. Nebo snad chcete vyrazit do Gibu, na Kanáry, do Karibiku?
Na to vše potřebujete jachtu, na které se dá dlouhodobě plout. A jednou z podmínek pro takovou plavbu je i možnost se co nejkomfortněji najíst.
Při dlouhých plavbách si sednete v salonu a podává se jídlo. Nebo příbory a jídlo. Jachta je nakloněná, kuchař vám podá příbory. V ideálním případě si je necháte na stole. Nikam se nesvezou, protože stůl má zvednuté okraje. Dokonce i misku nebo talíř, si tam můžete odložit. A když na stole nadrobíte, zůstane to na stole, nemáte hned vše v klíně.
Tak to vypadalo na starších lodích. Zvednutá hrana stolu je maličkost, ale velmi užitečná. Řekl bych, že pro plavbu nezbytná.
Nyní se podívejme na stůl v novém Dufouru. Tvar skoro jak na ruletu a okraje rovné jak ve školní jídelně? Jíst na takovém stole za plavby v náklonu nebude snadné. Také jedna noha ve mně nebudí důvěru. Až někdo uvnitř zavrávorá a opře se plnou vahou o stůl, vydrží to?
A to se už vůbec nechci bavit o hejnu kostek, které mají nahradit lavici. Kdo je přemluví k tomu, aby za plavby udržovaly pozice jim určené?
Jistě, půjde o loď na kotvě a v přístavu velmi pohodlnou. Za plavby pak mohou použitá řešení vyvolávat nevoli.
1492
Související články
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.
Jak je to s odpadem na jachtách
Jak je to s odpadem na jachtách
Odstraňování odpadů z jachet na moři dle přílohy V k úmluvě MARPOL 73/78