Johane, jaká byla cesta za vítězstvím?
Včera ráno jsme vytáhli Johana Hirnšala z postele (po nočním dojezdu do cíle) a požádali jsme ho o shrnutí první etapy Thousand Island Race. Připomínáme, že jde o vítězné shrnutí.
„Jde o extrémně pomalý ročník. Vždyť maďarská Wild Joe, která je držitelkou rekordu na této trati časem 27 hodin a 24 minut, potřebovala letos k cestě do cíle 49 hodin a 35 minut. My jsme dojeli do Tivatu za 62 hodin a 39 minut.
Na startu to ale vypadalo ještě hůře. Zdálo se, že tam budeme stát věčně. Pak ale začaly chodit bouřky a rozjeli jsme se. Nakonec celá první etapa byla o bouřkách. Nedlouho po startu jsme ztratili mezi Krkem a Cresem a soupeři nám ujeli. Pak jsme se ale dostali do větru a začala stíhací jízda.
Předpovědi kvůli přecházejícím bouřkám nefungovaly. Buď nefoukalo téměř nic, nebo se blížily těžké mraky a ty natahovaly vítr. Ale také to znamenalo, že někdy bylo větru moc. A dost pršelo.
Dobrý tah se nám povedl za Žirje. Vypluli jsme proti ostatním dál na moře a měli jsme stabilní vítr. Kdo zůstal u pobřeží, bojoval. Dokonce prý i s menším tornádem. Tady mu říkají pijavica. My byli na moři a na soupeře jsme získávali. V jednu chvíli vítr zesílil ke 30 uzlům a my jsme letěli s 10 metrů dlouhou Giulií 18,2 uzlu.
Další den vítr zase zeslábl, a byla to honička za kozími dechy. Byly jsme nejdále na jihu od Mljetu a předjeli jsme mnoho soupeřů. Ale stále to bylo o bouřkách…
Před cílem se mnoho soupeřů zastavilo a my je dojížděli. Poslední míle před Bokou Kotorskou jsme vlétli do tak hustého deště, že jsme viděli jen odlesky našich pozičních světel.
No a pak přišlo nepochopitelné mučení na závěr. Cíl je uvnitř Boky před marínou Porto Montenegro. Ale v Boce nic nefouká! Čili plížení se na jakýkoli vánek s cílem na dohled. Po souboji dlouhém 300 mil můžete také prostát noc míli od cíle. Uvažoval bych, jestli to není zbytečné. No, ale také mohli vymyslet cíl v Kotoru…“
A jak si vedla Giulia?
„Naším hlavním cílem je Rolex Middle Sea Race. Toto je jen test lodi. A vede si celkem dobře. I v minimálním větru jsme se proti soupeřům stále pohybovali vpřed. Nezastavili jsme se. To je skvělé. Ve středním větru bych řekl normálka. No a v silném se rozletí každý. 18 uzlů mi přijde na malou loď OK. Ale myslel jsem, že mi to utrhne u kormidla ruce.“
Druhá etapa Thousand Island Race startuje dnes v poledne.
4313
Související články
Práce taktika na lodi
Práce taktika na lodi
Jistě jste slyšeli, že závodní posádky mají mezi sebou na palubě taktika. Pokud jste nikoho takového mezi sebou v posádce neměli, pojďme si říci, co práce taktika obnáší a proč ho příště máte s sebou mít. Bude se vám hodit. Koneckonců při neúspěchu je to obvykle nejkritizovanější člověk na lodi.
Jak se zlepšit za kormidlem
Jak se zlepšit za kormidlem
Kormidelník. Ten co vede loď. Dobře to z dálky vypadá. Nejdůležitější osoba na palubě. Ano, ale také nejnudnější pozice při regatě. Kolem tohoto postu je spousta nepravdivých mýtů.
Jachtařská akademie v roce 2020
Jachtařská akademie v roce 2020
Jachtařská akademie pod záštitou Českého svazu jachtingu připravila na letošní zimu několik zajímavých přednášek. Osobně bych doporučil především přednášku světového esa v oblasti weather routingu Christiana Dumarda. To je přednáška, kterou si nesmíte nechat ujít.