Jak zajet mezi lodě?
Připlouváte bokem k molu do malé mezery mezi loděmi. Tak akorát na vaši loď. Víte jak na to?
Zajet na toto místo na přední chod není docela snadné. Je to dáno tím, že musíte přesně odhadnout, kam zajet přídí, aby vám zbylo místo na stočení lodě bokem k molu. Na příď přitom vidíte jen špatně a odhad je obtížný. Hrozí nebezpečí kolize s kolem stojícími jachtami.
Proto je v tomto případě dobré, zajíždět zádí napřed.
S příďovým propelerem
Zajíždíme zádí napřed na místo. Plujeme proti větru a zádí míříme v podstatě přesně na místo, na kterém budeme stát zádí po vyvázání. Je to jednoduché, protože máme výborný přehled o vzájemné pozici mola a lodě. Jakmile jsme zádí na místě, stačí ťuknout do příďového propeleru a příď dotlačit na místo u mola.
Bez příďového propeleru
Grafika Lodní noviny
Bez příďového propeleru vyvážu záďové lano, stočím kormidlo k molu a zařadím přední chod. Prop wash posune jachtu bokem k molu.
Bez příďového propeleru využijeme prop wash (poslání proudu vody na vytočené kormidlo při zařazeném předním chodu). Začátek manévru je stejný. Zajíždíme zádí na místo, kde bude záď vyvázaná.
Vyvážeme si záďové lano, stočíme kormidlo k molu a zařadíme přední chod motoru. Příď lodi se po chvíli nalepí na molo.
Také tento manévr vás naučíme na našich praktických kurzech v Praze, nebo v Chorvatsku. Nebo si můžete poslechnout naši online přednášku.
Další podobné manévry najdete v knize Přístavní manévry.
12393
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.