Jak zajet mezi lodě?
Připlouváte bokem k molu do malé mezery mezi loděmi. Tak akorát na vaši loď. Víte jak na to?
Zajet na toto místo na přední chod není docela snadné. Je to dáno tím, že musíte přesně odhadnout, kam zajet přídí, aby vám zbylo místo na stočení lodě bokem k molu. Na příď přitom vidíte jen špatně a odhad je obtížný. Hrozí nebezpečí kolize s kolem stojícími jachtami.
Proto je v tomto případě dobré, zajíždět zádí napřed.
S příďovým propelerem
Zajíždíme zádí napřed na místo. Plujeme proti větru a zádí míříme v podstatě přesně na místo, na kterém budeme stát zádí po vyvázání. Je to jednoduché, protože máme výborný přehled o vzájemné pozici mola a lodě. Jakmile jsme zádí na místě, stačí ťuknout do příďového propeleru a příď dotlačit na místo u mola.
Bez příďového propeleru
Grafika Lodní noviny
Bez příďového propeleru vyvážu záďové lano, stočím kormidlo k molu a zařadím přední chod. Prop wash posune jachtu bokem k molu.
Bez příďového propeleru využijeme prop wash (poslání proudu vody na vytočené kormidlo při zařazeném předním chodu). Začátek manévru je stejný. Zajíždíme zádí na místo, kde bude záď vyvázaná.
Vyvážeme si záďové lano, stočíme kormidlo k molu a zařadíme přední chod motoru. Příď lodi se po chvíli nalepí na molo.
Také tento manévr vás naučíme na našich praktických kurzech v Praze, nebo v Chorvatsku. Nebo si můžete poslechnout naši online přednášku.
Další podobné manévry najdete v knize Přístavní manévry.
12302
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.