Jak vypadá zkouška na „chorvatské Béčko“
Přezdívku „tramvajenka“ chorvatský skipperský průkaz Voditelj brodice B nezískal náhodou. Vykonání zkoušky na chorvatských kapitanátech je až překvapivě snadné. Na druhou stranu jde o dostupnou „vstupenku“ do světa jachtingu, kterou na rozdíl od českého průkazu C není třeba po několika letech obnovovat s doložením počtu uplutých námořních mil.
Řada držitelů chorvatského Béčka následně začne pokukovat po českém průkazu C nebo zejména britských kurzech RYA. Navíc, ani zkoušky na „tramvajenku“ neudělá každý a je dobré přípravu nepodcenit.
Zkoušky probíhají před komisí na několika kapitanátech na chorvatském pobřeží. Pro její vykonání například v Zadaru je nutné v pátek ráno vyplnit přihlášku a přinést obálku s dvěma pasovými fotografiemi a zpáteční adresou. Správní poplatek za zkoušku je 900 kuna.
Samotná zkouška začíná odpoledne v 15:00, přičemž na náš termín bylo přihlášených odhadem 40 osob nejen z Česka, ale zaslechli jsme i chorvatštinu, polštinu či slovenštinu. Zkušebních komisí bylo na kapitanátu hned několik a otestování každého zájemce zabralo 5 až 10 minut.
Zkoušení probíhá v češtině a účastníci musí nejdříve prokázat schopnost práce s mapou. Komisař mi na námořní mapě chorvatského pobřeží ukázal lokalitu a požádal o zaznamenání jejích souřadnic. Poté zadal úkol vynést kurz a plánovanou ujetou vzdálenost. Následovalo čtení značek na mapě (typ dna, orientační body, informace o majácích a bójkách, kardinálních znacích apod.).
Po úspěšné ukázce práce s mapou u jednoho komisaře následuje test u dalšího zkoušejícího. Toho zajímá práce s vysílačkou, tedy základní ovládací prvky radiostanice a následně odvysílání některého z nouzových signálů (Mayday, Pan Pan, Man Over Board), případně ověření znalostí hláskovací abecedy. Poté následovala zkouška COLREG. Ta probíhá tak, že komisař předkládá různé situace a vy na dřevěných lodičkách ukazujete, která loď má přednost a jak by měl vypadat úhybný manévr. Na závěr komisař vytáhne tabulku s nočními světly a denními znaky, a zeptá se, co která barevná varianta a rozmístění pozičních světel či denních znaků znamená (zda jde o motorovou loď, plachetnici, rybářskou, kotvící, neovladatelnou apod.). Tuto část osobně považuji za nejtěžší, protože je nutné se nazpaměť přesně naučit asi padesátku různých kombinací světel a denních znaků.
Pro složení zkoušky na chorvatský průkaz Voditelj brodice B není potřeba absolvovat praktický kurz, ale je to důrazně doporučováno. A pokud se rozhodnete absolvovat teoretický kurz s nezávislým instruktorem nebo agenturou, pak je důrazně doporučováno naučit se co nejvíce teorie doma před konáním kurzu. Ušetříte si hodně stresu a týden na jachtě si pak i mnohem více užijete.
Poznámka redakce
Berte prosím v úvahu, že tento průkaz nemusí být uznáván v jiných zemích, jako je Itálie, nebo Řecko.
6468
Související články
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Do Splitu připluje zítra letadlovka USS Gerald R. Ford
Do Splitu připluje zítra letadlovka USS Gerald R. Ford
Nejmodernější americká letadlová loď na jaderný pohon USS Gerald R. Ford zítra připluje do Splitu.
Z Dubrovníku do Černé Hory
Z Dubrovníku do Černé Hory
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii?