Jak vypadá zkouška na „chorvatské Béčko“
Přezdívku „tramvajenka“ chorvatský skipperský průkaz Voditelj brodice B nezískal náhodou. Vykonání zkoušky na chorvatských kapitanátech je až překvapivě snadné. Na druhou stranu jde o dostupnou „vstupenku“ do světa jachtingu, kterou na rozdíl od českého průkazu C není třeba po několika letech obnovovat s doložením počtu uplutých námořních mil.
Řada držitelů chorvatského Béčka následně začne pokukovat po českém průkazu C nebo zejména britských kurzech RYA. Navíc, ani zkoušky na „tramvajenku“ neudělá každý a je dobré přípravu nepodcenit.
Zkoušky probíhají před komisí na několika kapitanátech na chorvatském pobřeží. Pro její vykonání například v Zadaru je nutné v pátek ráno vyplnit přihlášku a přinést obálku s dvěma pasovými fotografiemi a zpáteční adresou. Správní poplatek za zkoušku je 900 kuna.
Samotná zkouška začíná odpoledne v 15:00, přičemž na náš termín bylo přihlášených odhadem 40 osob nejen z Česka, ale zaslechli jsme i chorvatštinu, polštinu či slovenštinu. Zkušebních komisí bylo na kapitanátu hned několik a otestování každého zájemce zabralo 5 až 10 minut.
Zkoušení probíhá v češtině a účastníci musí nejdříve prokázat schopnost práce s mapou. Komisař mi na námořní mapě chorvatského pobřeží ukázal lokalitu a požádal o zaznamenání jejích souřadnic. Poté zadal úkol vynést kurz a plánovanou ujetou vzdálenost. Následovalo čtení značek na mapě (typ dna, orientační body, informace o majácích a bójkách, kardinálních znacích apod.).
Po úspěšné ukázce práce s mapou u jednoho komisaře následuje test u dalšího zkoušejícího. Toho zajímá práce s vysílačkou, tedy základní ovládací prvky radiostanice a následně odvysílání některého z nouzových signálů (Mayday, Pan Pan, Man Over Board), případně ověření znalostí hláskovací abecedy. Poté následovala zkouška COLREG. Ta probíhá tak, že komisař předkládá různé situace a vy na dřevěných lodičkách ukazujete, která loď má přednost a jak by měl vypadat úhybný manévr. Na závěr komisař vytáhne tabulku s nočními světly a denními znaky, a zeptá se, co která barevná varianta a rozmístění pozičních světel či denních znaků znamená (zda jde o motorovou loď, plachetnici, rybářskou, kotvící, neovladatelnou apod.). Tuto část osobně považuji za nejtěžší, protože je nutné se nazpaměť přesně naučit asi padesátku různých kombinací světel a denních znaků.
Pro složení zkoušky na chorvatský průkaz Voditelj brodice B není potřeba absolvovat praktický kurz, ale je to důrazně doporučováno. A pokud se rozhodnete absolvovat teoretický kurz s nezávislým instruktorem nebo agenturou, pak je důrazně doporučováno naučit se co nejvíce teorie doma před konáním kurzu. Ušetříte si hodně stresu a týden na jachtě si pak i mnohem více užijete.
Poznámka redakce
Berte prosím v úvahu, že tento průkaz nemusí být uznáván v jiných zemích, jako je Itálie, nebo Řecko.
5594
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.