Jak vypadá 86 uzlů větru
Pod Velebitem včera foukalo. Chorvatští meteorologové varovali před 100 uzly větru. My byli svědky poryvů o rychlosti 86 uzlů, tedy 160 km/h.
Včerejší kurz přístavních manévrů jsme kvůli větru přerušili již před pátou odpolední a jeli jsme se podívat na pořádný vítr. Zajeli jsme na parkoviště u Paškiho mostu. Ještě než jsme vylezli z auta, zdálo se, že vítr auto převrhne. Stáli jsme přitom v úkrytu za betonovou zdí… Na místě již byl jeden slovinský vůz s dvojicí lovců větru. Na dotaz kolik fouká, překřičel jeden z nimrodů hlučný fukejř a ukázal nám na displeji 160 km/h.
Na hraně kanálu, který most překonává, bylo v poryvech těžké, se udržet na nohou. Slaná tříšť poletovala všude kolem, vše bylo zasolené. Největší nápory větru ale přišly na návětrné straně mostu. Vítr servával z hlavy kulicha a při pohybu bylo nutné se přidržovat zábradlí.
Byl to vítr, ze kterého jde strach. Lovci větru přitom očekávali, že s příchodem noci ještě zesílí. Mluvili o 200 km/h… Vzhledem k tomu, jak v noci vítr cvičil s loděmi v dobře kryté maríně Zadar, je to možné.
1786
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.