Jak si při odplouvání udělat místo
Stojíte v maríně Tankerkomerce v Zadaru a budete vyplouvat. Potřebujete místo, abyste se mohli vytočit, protože před vámi není moc místa. Překáží vám ale záď, která se stočí do jachty stojící vedle vás. Co s tím…
Stojíte v Zadaru na posledním místě prvního mola. Vazáky na molu jsou umístěné tak, jak vidíte na kresbě. Potřebujete se stočit, abyste pohodlně vypluli. Jakmile otočíte kormidlo směrem k výjezdu, levobok na zádi se vám natlačí na vedle stojící jachtu. Co s tím?
Grafika Lodní noviny
Kormidlo vlevo a máte vedle zádi dostatek prostoru na vytočení.
Je to snadné. Neotáčejte kormidlo na pravobok k výjezdu, ale na levobok, tedy opačným směrem. Co se stane? V první řadě se vám záď odlepí od jachty, která stojí po vašem levoboku. Získáte tak místo na stočení celé lodě. S odlepením zádě vám pomůže prop wash.
Jachta se ale i tak bude stáčet přídí vpravo. Pomaleji, ale stáčet se bude. Na vině je páka mezi vazákem, kolem kterého se otáčí a místem, kde působí předním chodem propeler.
Stačí tedy otočit kormidlo opačně, než se zdá být správně a celá situace se zjednoduší a můžete vyplout.
Platí pro jachty s jedním listem kormidla.
Za inspiraci děkuji Petru Kovářovi a přeji mu, aby jeho Kapka byla co nejdříve znovu na vodě (to jen mezi námi).
4990
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?