Jak si při odplouvání udělat místo
Stojíte v maríně Tankerkomerce v Zadaru a budete vyplouvat. Potřebujete místo, abyste se mohli vytočit, protože před vámi není moc místa. Překáží vám ale záď, která se stočí do jachty stojící vedle vás. Co s tím…
Stojíte v Zadaru na posledním místě prvního mola. Vazáky na molu jsou umístěné tak, jak vidíte na kresbě. Potřebujete se stočit, abyste pohodlně vypluli. Jakmile otočíte kormidlo směrem k výjezdu, levobok na zádi se vám natlačí na vedle stojící jachtu. Co s tím?
Grafika Lodní noviny
Kormidlo vlevo a máte vedle zádi dostatek prostoru na vytočení.
Je to snadné. Neotáčejte kormidlo na pravobok k výjezdu, ale na levobok, tedy opačným směrem. Co se stane? V první řadě se vám záď odlepí od jachty, která stojí po vašem levoboku. Získáte tak místo na stočení celé lodě. S odlepením zádě vám pomůže prop wash.
Jachta se ale i tak bude stáčet přídí vpravo. Pomaleji, ale stáčet se bude. Na vině je páka mezi vazákem, kolem kterého se otáčí a místem, kde působí předním chodem propeler.
Stačí tedy otočit kormidlo opačně, než se zdá být správně a celá situace se zjednoduší a můžete vyplout.
Platí pro jachty s jedním listem kormidla.
Za inspiraci děkuji Petru Kovářovi a přeji mu, aby jeho Kapka byla co nejdříve znovu na vodě (to jen mezi námi).
5167
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?