Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Moderní jachty jsou extrémně široké na zádi. To je velký problém při zajíždění zádí k molu. Rohy na zádi jsou zranitelné a běžně umístěné fendry nepomáhají, protože se při zajíždění odvalí. Jak situaci řešit?
Při zajíždění zádí mezi lodě s moderní jachtou širokou na zádi příliš nepomohou fendry na okolních lodích, protože roh na zádi má tendenci fendr druhé jachty odstrčit. Stejně tak nastává potíž s běžně uvázanými fendry na naší jachtě, protože je při zajíždění odvalíme. Jak tedy situaci řešit?
Grafika Lodní noviny
Fendry je třeba upevnit přímo na rohy.
K zafixování fendru na správném místě využijeme průvlak, který bývá na rohu umístěn. Lanko fendru protáhneme průvlakem (přední částí průvlaku) a táhneme ho nahoru na zadní koš, kde ho uvážeme. Protože při zajíždění bude mít fendr tendenci se odvalit k přídi, vyvazujeme lanko fendr na zadním koši mírně směrem k přídi, aby z průvlaku nemohlo vyklouznout.
Grafika Lodní noviny
Využijeme průvlaky, do kterých fendry přitáhneme a dotáhneme je na zadní koš. Pak se nemohou odvalit.
Dobře utažené lanko zajistí, že fendr zůstane na rohu lodě a chrání tak její nejzranitelnější část. Při vyplouvání je dobré fendr převázat. Zůstane na stejném místě, ale lanko bude protaženo zadní částí průvlaku a vyvázáno na zadním koši směrem na záď, protože bude mít tendenci utéct za záď.
3552
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.