Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Moderní jachty jsou extrémně široké na zádi. To je velký problém při zajíždění zádí k molu. Rohy na zádi jsou zranitelné a běžně umístěné fendry nepomáhají, protože se při zajíždění odvalí. Jak situaci řešit?
Při zajíždění zádí mezi lodě s moderní jachtou širokou na zádi příliš nepomohou fendry na okolních lodích, protože roh na zádi má tendenci fendr druhé jachty odstrčit. Stejně tak nastává potíž s běžně uvázanými fendry na naší jachtě, protože je při zajíždění odvalíme. Jak tedy situaci řešit?
Grafika Lodní noviny
Fendry je třeba upevnit přímo na rohy.
K zafixování fendru na správném místě využijeme průvlak, který bývá na rohu umístěn. Lanko fendru protáhneme průvlakem (přední částí průvlaku) a táhneme ho nahoru na zadní koš, kde ho uvážeme. Protože při zajíždění bude mít fendr tendenci se odvalit k přídi, vyvazujeme lanko fendr na zadním koši mírně směrem k přídi, aby z průvlaku nemohlo vyklouznout.
Grafika Lodní noviny
Využijeme průvlaky, do kterých fendry přitáhneme a dotáhneme je na zadní koš. Pak se nemohou odvalit.
Dobře utažené lanko zajistí, že fendr zůstane na rohu lodě a chrání tak její nejzranitelnější část. Při vyplouvání je dobré fendr převázat. Zůstane na stejném místě, ale lanko bude protaženo zadní částí průvlaku a vyvázáno na zadním koši směrem na záď, protože bude mít tendenci utéct za záď.
2994
Související články
Už je doma…
Už je doma…
Naše nová loď na školení přístavních manévrů je konečně v Čechách. Ufff… Na jaře už budou pražské jednodenní přístavní manévry probíhat na ní. Jmenuje se Cesaria…
Nová jachta na přístavní manévry v Praze a soutěž o cenu
Nová jachta na přístavní manévry v Praze a soutěž o cenu
Máme novou jachtu na kurzy přístavních manévrů v Praze. Jmenuje se Cesaria, je v Holandsku a zatím se připravuje na cestu do Prahy.
Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 1. díl
Vliv pozice propeleru na manévrování jachty 1. díl
Máte vedle sebe dvě jachty. Jedna je vybavena saildrivem s lodním šroubem cca v místě začátku kokpitu. Druhá má klasickou hřídel s lodním šroubem těsně před kormidlem. Každá z lodí se bude chovat jinak. Víte jak a proč?