Izolované nebezpečí
Bóji izolovaného nebezpečí znají (skoro) všichni jachtaři. Mnozí dokonce vědí, co znamená. Kdo ale ví, jak daleko od ní plout? Jak v noci svítí? Jednou jsem dokonce slyšel, že černě…
Znak izolovaného nebezpečí označuje nebezpečí, kolem kterého je splavná voda. Po konzultaci s mapou ho tedy můžeme obeplout zprava i zleva, z východu i západu. Prostě odkudkoli. Tvar znaku není rozhodující. Bóje mají střídavě černé a červené vodorovné pásy. Vrcholovým znakem jsou vždy dvě černé koule.
Pokud bóje v noci svítí (ne každá bóje svítí, je třeba konzultace s mapou) jde vždy o dva záblesky.
Je to logické. Vrcholový znak = dvě koule = dva záblesky. Jednoduché a snadno zapamatovatelné.
A jak daleko od bóje mohu plout? To není dané. je to logické. Bóje slouží jako navigační znak pro 5 metrů dlouhý motorák, i pro 200 metrů dlouhou nákladní loď. Motorák může některou bóji bezpečně minout o metr, pro nákladní loď může být 30 metrů málo. Vždy je nutná již několikrát zmíněná konzultace s mapou. To je alfa a omega.
5217
Související články
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Co vám říkají bóje?
Co vám říkají bóje?
Bóje na moři potkáváme neustále. V některých zemích jich je plno (například Finsko), jinde s nimi šetří (s jistou dávkou zobecnění je možné říci, že cestou na jih jejich množství klesá). Víte, co vlastně znamenají?
Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Maríny na Baleárech nejsou levné. Existuje však způsob, jak při stání v přístavech ušetřit. Platí to jen v některých místech a vyžaduje to nějakou tu administrativu. Úspora však může činit až 2/3 nákladů na noc.