Izolované nebezpečí
Bóji izolovaného nebezpečí znají (skoro) všichni jachtaři. Mnozí dokonce vědí, co znamená. Kdo ale ví, jak daleko od ní plout? Jak v noci svítí? Jednou jsem dokonce slyšel, že černě…
Znak izolovaného nebezpečí označuje nebezpečí, kolem kterého je splavná voda. Po konzultaci s mapou ho tedy můžeme obeplout zprava i zleva, z východu i západu. Prostě odkudkoli. Tvar znaku není rozhodující. Bóje mají střídavě černé a červené vodorovné pásy. Vrcholovým znakem jsou vždy dvě černé koule.
Pokud bóje v noci svítí (ne každá bóje svítí, je třeba konzultace s mapou) jde vždy o dva záblesky.
Je to logické. Vrcholový znak = dvě koule = dva záblesky. Jednoduché a snadno zapamatovatelné.
A jak daleko od bóje mohu plout? To není dané. je to logické. Bóje slouží jako navigační znak pro 5 metrů dlouhý motorák, i pro 200 metrů dlouhou nákladní loď. Motorák může některou bóji bezpečně minout o metr, pro nákladní loď může být 30 metrů málo. Vždy je nutná již několikrát zmíněná konzultace s mapou. To je alfa a omega.
5859
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Jak si zapamatovat kardinální znaky
Jak si zapamatovat kardinální znaky
Bóje jsou pro nás velmi důležité, ty kardinální extrémně. Ne všichni je znají a mnozí si je pletou. Jak si je zapamatovat?
Znáte tento znak laterárního značení?
Znáte tento znak laterárního značení?
V dnešním článku si oprášíme jeden z málo častých znaků, který spadá do laterárního značení. Poznali jste na obrázku? Jedná se znak tzv. preferovaného kanálu (Preferred Channel Marks). Tato bóje není tak často k vidění, ale pokud vplouváte do větších přístavů, typicky těch, které jsou součástí delty řek, velmi pravděpodobně se s ním někde setkáte.