Fouká, nefouká. Co se děje?
Plujete v noci podél pobřeží jižní Itálie. Někde jižně od Crotone. Je bezvětří, jasno, hladina jako zrcadlo. Náhle se zvedne vítr. Jde z boku a velmi rychle zesílí na 20 uzlů. Letíte nocí pod plachtami. 10 minut, 20 minut, půl hodiny. Pak střih. Je tu zase bezvětří. Co se to děje?
Podíváte-li se na pobřeží, případně na mapu pobřeží, uvidíte u pobřeží hory. Zjistíte, že vítr fouká v místech, kde jsou na pobřeží údolí. V místech hřebenů je naopak bezvětří. A takto se to střídá celý zbytek noci. Chvíli letíte na plachty, abyste pak zastavili v bezvětří. Proč tomu tak je?
Na vině je vítr, kterému se říká katabatický. Vzduch v horách nad pobřežím se během jasné a bezvětrné noci ochladí a začne stékat po svazích dolů, do údolí a údolím na pobřeží a na moře. Pruhy větru jsou ostře vymezeny údolími, bezvětří pak horskými hřebeny.
Katabatický vítr se může vyskytovat tam, kde jsou u pobřeží hory. Koneckonců také chorvatská bóra je katabatickým větrem. Rychlost katabatického větru nemusí být velká, ale v extrémních situacích, jako je například Grónsko, Antarktida, nebo za určitých podmínek i Chorvatsko, může dosáhnout až 160 uzlů.
To ale není náš běžný dovolenkový případ.
996
Související články
Pozor na bouřky na Jadranu
Pozor na bouřky na Jadranu
Od dnešního odpoledne hrozí na severním Jadranu silné bouřky. Jedná se především o Istrii a Kvarner, během noci a zítřka se bouřky přesunou dále na jih. Vítr v bouřkách může být extrémní, silné deště, krupobití.
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
Jugo už zase strhává čepice z hlav a racci přistávají na molech zvolna couvaje. Obtížný manévr bez senzorů a zrcátek. Na kurzík přístavních manévrů se to zdá silné. Zítra už ale bude dobře.
Mistral nebo maestral?
Mistral nebo maestral?
Jaký je rozdíl mezi mistralem a maestralem? Tato chyba vás může hodně bolet. V obou případech jde o vítr od severozápadu, ale jeden je pro vás dobrou zprávou a druhý může být velmi špatnou.