Druhý pokus s hydroplány v Chorvatsku
Firma ACI, která vlastní v Chorvatsku dvě desítky marín, vážně pokukuje po menší flotile hydroplánů. V plánu je vytvoření pavučiny letů po chorvatských ostrovech a marínách. Jedná se o byznys, na kterém si již jedna společnost vylámala zuby.
Řetězec ACI marín spojený sítí hydroplánových linek. Takový je plán stále ještě státní společnosti ACI. Chorvatsko si dělá zálusk na stále movitější klientelu a na této vlně se chce svézt i ACI. Na blogu EX YU Aviation News se objevila slova Zdravka Deliće, má v ACI na starosti speciální projekty, která potvrzují založení letecké společnosti.
Na začátku by provozovala 3 hydroplány Cessna Grand Caravan. Jedná se o stroje určené pro 13 pasažérů. Jeden stroj by společnost koupila, dva by měla na leasing. V budoucnu se počítá s pěti letadélky.
V první fázi by mělo dojít k propojení všech ACI marín, následovala by druhá fáze, ve které by byly k propojeny ostrovy s pobřežím. Ve třetí fázi jsou v plánu mezinárodní lety přes Jadran. Počítá se s vytvořením terminálů v každé z ACI marín a v budoucnu také s převzetím terminálů společnosti ECA (té se záměr s hydroplány nevydařil). Výsledné číslo hovoří o 30 terminálech na pobřeží a ostrovech. V současnosti se pracuje na povoleních, ale s prvními lety se počítá již v dubnu příštího roku.
Na hydroplánech si již vylámala zuby německá společnost ECA. Ta začala létat v roce 2014. Hned první rok skončil se ztrátou 20 milionů kun. O rok později se ztráta zvýšila na dvojnásobek. Podle chorvatského tisku začínala cena letenek na 500 HRK, letadlo mělo 19 míst, ale hodina letu vyšla na 2000 EUR.
Výsledkem byla zanedbaná údržba, která je u letadel přistávajících na moři drahá a odebraná licence ve chvíli, kdy už byly stroje příliš zasolené. Německá společnost pak zkrachovala.
Dnes se o to samé pokusí Chorvaté, respektive společnost ACI, která patří z 80 % chorvatskému státu. Kdyby to náhodou znovu nevyšlo, zaplatí to daňový poplatník.
Foto Mandee Maroulitsas / Pexels
2239
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.