Co dokáže severní Atlantik
Hluboká tlaková níže u Islandu stále zlobí. Včera vítr 135 uzlů a tlak 927 hPa, dnes stále vítr ke 100 uzlů a vlny výšky 16 metrů. Při teplotě -4°C se jedná o nesportovní podmínky.
Oblast mezi Grónskem a Islandem naštěstí v zimě nepatří mezi dopravní tepny, díky tomu by bouře neměla způsobit chaos v dopravě. A na Islandu jsou na svalnaté počasí zvyklí.
Podíváme-li se na vítr, ten už proti včerejšku o třetinu zeslábl. Na 92 uzlů v poryvech (během dne to bude na skoro snesitelných 70 uzlů). Střed tlakové níže se již vyplňuje. Dnes v noci už vystoupal tlak na 945 hPa. Jen pro porovnání uvádíme, že v České republice byl nejnižší tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 967,3 hPa v Mariánských lázních 26. února 1989.
Výška vln jižně od Islandu dosahuje přes 16 metrů. Připomínám, že udávaná hodnota je průměr 1/3 nejvyšších vln. Tedy průměr, jednotlivé vlny mohou být mnohem vyšší…
Ještě se podíváme na teplotu. Ve středu tlakové níže, v klínu teplého vzduchu, je teplota 5°C. Jen 150 mil na sever je to -10°C. Inu grónský mráz. Zimní bouře, kterou ani nechceš zažít.
2218
Související články
Nenechte se zatlačit do defenzivy
Nenechte se zatlačit do defenzivy
Ke krizové situaci na palubě jachty během charterové plavby mohou vést i rozhodnutí učiněná před pár dny, nebo dokonce i pár měsíci. V takovém případě jde o špatně připravený plán plavby.
Vedro na souši i na lodi
Vedro na souši i na lodi
Vedro je všude a nevyhýbá se ani Chorvatsku. Dnes by žár mohl dosáhnout hranice 37°C. To už je vedro i ve stínu. A v noci to není o mnoho lepší.
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.