Chcete plout z Chorvatska do Itálie
Plánujete plavbu na léto a chtěli byste se vyda z Chorvatska přes Jadran do Itálie, Slovinska, či Černé Hory. Co je k takové plavbě třeba?
V první řadě je třeba si říci, že Chorvaté jsou velmi striktní na proceduru překročení hranice po moři. Nedodržení pravidel se okamžitě trestá a finanční postih je v takovém případě citelný. Proto je dobré održovat nastavené procedury.
Plavba přes Jadran není možná na všech charterových jachtách. Je třeba se před pronájmem jachty dotázat, jestli charterová společnost vybrané lodi plavbu umožňuje. Nesnažte se o zamýšlenou plavbu s lodí, která k tomu není určena. V případě jakékoli nehody byste se dostali do velkých problémů.
Chorvatsko je sice členem Evropské unie, nikoli však Schengenského prostoru. Proto existují hranice mezi Chorvatskem a ostatními státy EU.
Plavba z Chorvatska
Před opuštěním chorvatských vod je třeba navštívit jeden ze vstupních přístavů (Port of Entry). Jsou to přístavy:
Celý rok: Umag, Poreč, Rovinj, Pula, Raša/Bršica, Rijeka, Mali Lošinj, Zadar, Šibenik, Split, Ploče, Korčula, Ubli, Cavtat and Dubrovnik.
Sezónní (od 1. dubna do 31. října): ACI Marina Umag, Novigrad, Sali, Božava, Primošten, Hvar, Stari Grad (Hvar), Vis, Komiža, Cavtat, Vela Luka.
V těchto přístavech zajdete nejprve nahlásit odplutí na kapitanát a následně s pasy na policii. Zatímco v některých přístavech je vše po ruce a běží to jako po drátkách, jinde je třeba se obrnit trpělivostí. Samotná procedura je rychlá, ale než se patřičný úřad dostaví, může to trvat.
Jakmile vyřídíte tyto formality, je čas odplout. Už se dál nezdržujte a vyplujte přímou čarou z chorvatských vod. Staly se případy, kdy se jachta odhlásila na Visu, vyplula do Itálie a zakotvila na koupačku na druhé straně ostrova. Policii pak nezajímaly výmluvy na vedro a napařila kapitánovi pokutu.
Správný postup na druhém břehu Jadranu by byl adekvátní. Tedy Port of Entry, policie. To je správný postup. V Itálii je to ale těžké. Úřad je někdy na druhé straně města a rozhodně se nijak nesnaží. Jsou lidé, kteří se na přihlášení v Itálii vykašlou. Není to správné, ale taková je realita. (Za případný postih v případě nedodržení pravidel neručíme)
Plavba do Chorvatska
Vracíme-li se do Chorvatska, měli bychom mít pod sálingem žlutou vlajku a měli bychom zamířit do nejbližšího Port of Entry. Pokud se například budete chtít po plavbě z Itálie přihlásit až v Šibeniku, můžete se se zlou potázat a bude vám řečeno, že jste tak měli učinit již na Visu, nebo kdovíkde jinde…
Opět budete muset na policii a na kapitanát a tam vyřídit formality. Prohlídka pasová a na kapitanátu crew list.
Doporučuji si s pravidly nezahrávat. Rozhodne-li se policista, že jste udělali chybu, už mu to nerozmluvíte.
14465
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?