Chceš tu být? Tak plať jako mourovatej!
V části chorvatské populace zjevně panuje přesvědčení, že jachtař se má škubat, škubat a zase škubat. Nebo tak alespoň vyznívá páteční článek z webu morski.hr.
Na úvod toho článku bych chtěl uvést, že Chorvatsko mám rád. Myslím si, že má jedno z nejkrásnějších pobřeží, rozhodně jedno z nejideálnějších pro cruising. Jezdím tam již několik desetiletí a oceňuji mnohé kladné vlastnosti Chorvatů.
Jsou ale i věci, které se mi nelíbí. A zmíněný článek na morski.hr mezi ně patří. Pokud by jachting vypadal tak, jako si přeje autor článku, tak už to není nic pro mě.
Čtenář webu poslal do redakce snímek francouzské jachty zakotvené naproti šibenické maríně Mandalina. Příď na kotvě, záď vyvázaná ke břehu. Předpisově označená podle pravidel COLREG černou koulí.
Autor článku si stěžuje, že je jachta vyvázaná na břehu ke stromům a pokládá otázku, jak dlouho bude trvat devastace jejich krásného pobřeží.
Dále uvádí, že tito jachtaři zjevně nechtějí platit za marínu, nebo za nábřeží v Šibeniku.
Vyvazování za stromy se mi nelíbí
Je třeba uznat, že vyvazování se na stromy není dobrá a ani ekologicky šetrná praxe. Nemyslím si, že by tato jachta dokázala vzrostlé borovice zničit, ale v případě silnějšího větru jim určitě nedělá dobře. A problémem pak je, jak velká jachta je pro stromy neškodná a kdy začíná jejich devastace. Proto si myslím, že bychom se za stromy vyvazovat neměli.
Předpisově označení
Jinak ale proti stání francouzských jachtařů nic nemám a chápu je. Stojí stranou od míst, kde je hustý provoz, jsou správně označeni. Na záďových lanech bych ještě doporučil nějaké blikačky na noc, ale je možné, že je tam mají.
Marína jako nutnost
A že nechtějí platit za marínu, nebo za přístav v Šibeniku? Proč by to měli chtít? Preferují samotu, svobodu, přírodu. To je ta pravá esence cruisingu. Alespoň tak si to já představuji. Čím je pro mě marína zajímavá (speciálně Mandalina)? Ničím. Marína může být někdy nutností, ale rozhodně pro mě není při cruisingu dobrovolným cílem. Nechci jezdit od maríny do placeného přístavu a roznášet tisícovky jako Babiš při předvolební kampani. Přístav v centru městečka, nebo vesnice, atraktivní může být, to ano, ale jeho přitažlivost klesá s rostoucím částkou na računu.
Jachting je svoboda
Nejdůležitější pro mě však je, aby mi nikdo nepřikazoval, kde mám stát. Chápu, že jsou místa, kde je kotvení zakázáno, ale tam kde zákaz neplatí, je povolené. A pokud se někde zákaz rozšíří na celé pobřeží, tak už mě to místo nebude zajímat. A myslím, že nebudu sám. Koneckonců chorvatští jachtaři pohybující se doma, či v cizině, také nevyhledávají ke stání na noc jen místa s kasičkou.
Zadřít namazaný stroj?
Pokud nechtějí Chorvaté hodit vidle do dobře promazané mašiny na prachy, měli by si dát na podobné nápady pozor. To je můj názor.
A my bychom si měli dát pozor na to, abychom neničili přírodu, kvůli které tam jezdíme, a nenasírali místní hlukem a bezohledným chováním. Jsme tam stále jen hosté.
1490
Související články
NABÍDKA PRÁCE v Chorvatsku
NABÍDKA PRÁCE v Chorvatsku
Jste zkušený kapitán jachty a jste k tomu i technicky zručný? Milujete moře a Chorvatsko a zajímala by vás pestrá a nestandardní práce u renomované charterové firmy? Hledáme posilu našeho týmu pro práci skipper/instruktor/technik na naší základně v chorvatském Sukošanu, kde se staráme o našich 35 charterových lodí a mnoho dalších soukromých.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
V Rogoznici bóra, nebo jugo?
V Rogoznici bóra, nebo jugo?
Podívejte se na předpovědní mapu větru o půlnoci z úterka na středu. Bóra až 40 uzlu severozápadně od Rogoznice a jugo jen mírně slabší na jihovýchod. Zajímavá situace, která však od podzimu do jara nebývá tak zřídkavá.