Bez vody v Benátkách
Jednou je vody moc a jindy zase málo. Týká se to i italských Benátek. Tentokrát byl na pořadu druhý z extrémů.
Lodě v benátských kanálech se ocitly na suchu. Menší kanály vyschly a v bahně uvázly gondoly i čluny zajišťující dopravu zboží po městě na laguně. V posledních letech sice město bojuje kvůli stoupající hladině oceánu spíše s přebytkem vody, ale ani její nedostatek není vyloučen. Nízká hladina byla dána především úplňkem, se kterým souvisí vysoké rozdíly hladin při přílivu a odlivu. Anglicky je toto nazýváno spring tide, česky skočný příliv. Za standardních podmínek však hladina vody neklesá tak hluboko, jako v posledních dnech. Tentokrát byl extrém zaviněn tím, že měsíc byl blíže, než je běžné.
5828
Související články
Bouřlivá plavba do Vieste?
Bouřlivá plavba do Vieste?
V sobotu začínala plavba Lodních novin do Vieste. V neděli přecházela přes Jadran tlaková níže. Meteorologové slibovali vítr o rychlosti přes 50 uzlů. Jaká je situace na plavbě, jaké byly bouřlivé chvíle?
Proč je za odlivu slabší vítr?
Proč je za odlivu slabší vítr?
Víte, že za odlivu méně fouká? Nebo se to alespoň říká. Proč by měl mít příliv a odliv vliv na vítr? Nebo snad měsíční fáze? Jak to je?
Příliv a odliv během dne
Příliv a odliv během dne
V minulém článku jsme si vysvětlili základní princip fungování přílivů a proudů během měsíčního cyklu. Tedy doby, kdy Měsíc zvládne oběhnout Zemi a během své cesty nějak interaguje se Sluncem. Dnes si vysvětlíme, s čím se můžeme setkat během denní plavby. Posuneme se tak do kratších časových intervalů, které jsou více ovlivněny vzájemnou gravitační silou Země a Měsíce a vysvětlíme si princip denního přílivu a odlivu.