Aby nedošlo k problémům...
Stalo se vám někdy, že odplouváte od mola, na vyvazovacím laně se udělá uzel, kousne se v oku, kterým lano prochází, loď škubne a začnou potíže? Jak tomu zabránit?
Vyplouváte z přístavu, všude lodí jak máku, fouká vítr, není to jednoduchá situace. Vše ale běží jako po drátkách. Najednou loď škubne, zastaví se, vítr ji stočí a začne divadlo! Na břehu se zasekl v oku nechtěný uzel na laně. Z poklidného dopoledne je drama na lodi vlastní, i na palubách jachet okolostojících.
Jak se vyhnout takové situaci nám řekl instruktor britské RYA Vojta Sládeček.
„Naši jachtaři mají obvykle na vazácích provléknuté dračí smyčky na vyvazovacích lanech. Vyvazovací lano vede od dračí smyčky na vazáku na pachole (nebo do oka) na molu a zpět na loď na vazák. Na druhém konci vyvazovacího lana se uvazuje klasický uzel na vazáku.
Je-li jachta takto vyvázaná a lano se při odplouvání zasekne v oku na molu, není možné ho povolit. Jachta se musí vrátit k molu (obvykle je u toho dost veselo), aby se lano podařilo uvolnit.
RYA doporučuje na obou koncích lana použít jen uzel na vazáku. Ten je možné kdykoli rozvázat a uvolnit. Navíc je velmi moudré, při vyvázání jachty dát delší konec vyvazovacího lana na vazáku dospod a kratší nechat uvázaný nahoře. Díky tomu není třeba protahovat okem dlouhý konec lana.“
Ještě přidáme radu od nás. Při vypouštění vyvazovacího lana si nechte lano projíždět rukou. Přesvědčíte se, že na laně není uzel a minimalizujete možnost jeho nechtěného vzniku.
Další podobné rady najdete v publikaci Přístavní manévry Nebo vás vše naučíme na našich kurzech.
9818
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?