Jeanneau Sun Odyssey 319
Nejmenší Sun Odyssey je lodí pro mladé rodiny. Dvě prostorné kajuty, koupelna, menší kuchyňka a rozměrný salón, to je na 31 stop slušná porce.
V březnu proběhlo v Cannes na Azurovém pobřeží testování nových modelů loděnice Jeanneau. Jak plachetnic z řady Sun Odyssey, tak motorových člunů z řad Cap Camarat, Merry Fisher, NC a Prestige. Tohoto testování se zúčastnily také Lodní noviny a tak si můžeme přiblížit některé předváděné modely, zejména ty, které by mohly být zajímavé pro naše čtenáře.
Začneme plachetnicí Jeanneau Sun Odyssey 319. Sám výrobce uvádí, že se při jejím marketingu speciálně zaměří na trhy střední Evropy. Jedná se o „entry level“ rodinného cruiseru, který určitě najde svoje místo, obzvláště ve verzi se sklopným kýlem, na moři i na mnohých jezerech. Jachta nabízí pro rodinu dvoukajutovou verzi interiéru.
Moderní tvary
Foto archiv
Vyšší nástavba a vysoko posazené ráhno. Pohodlí a bezpečnost především.
Na první pohled vás na lodi nic speciálně nezaujme. Vidíte trup vycházející z dnešních trendů – malé převisy, výrazné zalomení nad čarou ponoru, širokou záď, pevný čelen a hlavně vysokou nástavbu.
Při pozornějším pohledu si všimnete některých rozdílných prvků. Nejvýraznějšími jsou dva kormidelní listy a poměrně velké kormidelní kolo umístěné na solidním sloupku. Je tedy vidět, že se jedná o loď určenou k plachtění, nejenom ke koupání a opalování. K tomuto dojmu přispívá i napínání zadního stěhu pomocí kladkostroje. I když jde o loď s částečným oplachtěním, přední stěh vede hodně vysoko a stěžeň na manipulaci se zadním stěhem reaguje poměrně výraznou změnou průhybu.
Hlavní plachta má 23 m2, 110% gena 22,35 m2. Jako extras je možnost doplnit Code 0 a genakr (plochu výrobce neuvádí). Případně samoréčkovací kosatku o ploše 17m2. Stojná výška v interiéru je díky zvýšené nástavbě pohodlných 1,95 cm. Ještě uvedu že standardem jsou nádrže na 100 l nafty a 150 l vody. Nabízí se pouze jeden motor a to Yanmar 3YM20 o výkonu 21 Hp se solidním 125 A alternátorem.
Široký kokpit
Foto Martin Rohovský
Táhla od kormidelního kola jsou vyrobeny z dyneemy.
Uspořádání paluby je klasické s poměrně širokým, ale zároveň hlubokým a bezpečným kokpitem. Má však otevřenou záď, což nemusí každému vyhovovat. Ve standardní výbavě jsou dvě primární vinšny Harken 35.2 ST na bocích kokpitu a jedna výtahová Harken 20.2 ST na levé straně nástavby.
Je zajímavé, že kiking vede na pravou stranu, kde v základu vinšna není. Dá se ale přiobjednat. Hlavní otěže jsou vedeny kladkou uchycenou ve zhruba polovině ráhna ke kikingu a podél něj do stoperu před výtahovou vinšnou. Jako extra můžete zvolit tzv. german sheet, která je vedena podél ráhna ke stěžni a odtud přes kladky na palubě k primárním vinšnám.
Kladka otěže každopádně nemá žádný vozík. Je přichycena typickým A uspořádáním ke střeše nástavby před hlavní luknou. Boční vanty jsou uchyceny na boku lodě a proto není možné použít větší než 110% genu. Otěže plachty jsou vedeny kladkou na krátkém vozíku k primárním vinšnám. Vozík se ovládá přímo.
Na přídi…
Foto archiv
Krátký čelen je určen na genaker a plachtu Code 0
Čelen a vrcholový výtah umožňují použití Code 0 a genakru. Jejich otěže vedou přes záďové kladky opět k primárním vinšnám. Obě uvedené plachty jsou rolovací. Připínají se do smyčky tackline, která vede přes kladku do stoperu umístěného přimo na přídi – dotahuje se tedy pouze rukou.
Staysailový výtah se nabízí pro samoréčkovací kosatku. Testované plavidlo nebylo touto plachtou ani její kladkou a vozíkem vybaveno. Jak bylo uvedeno, výrobce používá vinšny Harken, stejně jako většinu dalšího kování, stopery jsou Spinlock.
Rozměrný interiér
Foto archiv
Široký trup zajišťuje prostorné podpalubí.
Interiér je opět klasicky uspořádaný se dvěma kajutami a salonem s kuchyňkou na levoboku a záchodem a sprchou na pravoboku. Navigační stolek je na pravoboku mezi toaletou a sezením. V salonu jsou dvě rovné a široké lavice, které umožňují pohodlné přespání. Lůžka v obou kajutách mají na délku 2,00 m. Záďová kajuta je na levoboku, zatímco celý prostor na pravoboku zabírá velký úložný prostor přístupný z kokpitu. Myslím, že při plném vybavení plachtami je tento prostor naprostou nutností.
Moderní trup znamená nejen vyšší výkon jachty, ale také více prostoru v podpalubí. Maximální šíře je téměř 3,5 metru. Jachta je velmi široká i na zádi. Prostoru v zadní kajutě napomáhá i zalomení zádě nad čarou ponoru.
Plavební vlastnosti
Foto archiv
Pro někoho může být otevřený kokpit nepřekonatelnou překážkou.
Plavba na 319 znamenala příjemné překvapení. Foukalo mezi 6 a 10 uzly a rychlost oscilovala mezi 4 a 5,5 uzly při cca 45° TWS až po 7 uzlů při 135° TWS. Dva kormidelní listy velmi pomáhají při větším náklonu. Jenom jsou podle mého názoru trochu moc vyvážené. Zvláště při zadních kurzech neposkytují dostatečnou zpětnou vazbu. Na druhou stranu jde o výhodu při plavbě s autopilotem, který má menší spotřebu. Zajímavostí je, že jako táhla mezi kormidelním kolem a listy je použita moderní dyneema a ne ocelová lanka.
Je tady třeba uvést, že loď byla vybavena tzv. „Performance“ paketem, tedy triradiálními laminátovými plachtami značky Technique Voile, zacímco v základu jsou dakronové crosscuty stejného výrobce. Údaje, které uvádím platí pro hlavní plachtu a 110% genu. Dalšími plachtami nebylo testované plavidlo vybaveno.
Motor poskytuje dostatečný výkon pro jízdu ryclostí 4,5 uzlů bez přílišného hluku nebo vibrací. Zatímco je při plachtění použití dvou kormidelních listů obrovským skokem dopředu ve smyslu výkonu a ovládání, při manévrech na motor se se jich mnozí bojí. Zde bych rád zmírnil případné obavy, i při poměrně nízké rychlosti je loď dobře ovladatelná v obou směrech a po krátkém tréninku nečinilo přistávání žádné zásadní problémy.
Závěrem
Foto archiv
Navigační stolek je umístěn zády ke směru plavby.
Nevelká jachta má být vstupní branou pro mladé do světa Sun Odyssey. Je určena jak na vnitrozemské vody, tak i do příbřežních vod na moři. Vyšší nástavba je nezbytností pro uchování dostatečné stojné výšky v podpalubí. Otevřený kokpit jednomu asociuje sportovní jachty, ale pro rodiny s malými dětmi může být na škodu. Celkově jde o moderní jachtu, která vzhledem ke své délce nabízí překvapivě mnoho.
Parametry
Celková délka
|
9,80 m
|
Délka sčelenem
|
9,99 m
|
Délka trupu
|
9,44 m
|
Délka na vodorysce
|
9,09 m
|
Šířka
|
3,46 m
|
Výtlak
|
5100 kg
|
Balast
|
1650 kg
|
Ponor
|
1,85 m (0,75 – 1,70 m)
|
Nádrž na palivo
|
100 l
|
Nádrž na vodu
|
150 l
|
Plocha hlavní plachty
|
23,00 m2
|
Plocha geny
|
22,35 m2
|
Design
|
Jeanneau Design
|
Cena
|
71600 EUR bez DPH
|
Více
|
zde
|
9030
Související články
Jeanneau a Excess na Cannes Yachting Festival
Jeanneau a Excess na Cannes Yachting Festival
Tradiční výstava jachet na vodě Cannes Yachting Festival proběhne ve dnech 10. – 15. září. Co vše můžete vidět na stáncích loděnic Jeanneau a Excess Catamarans, které zastupuje firma f.a.s. yachting?
Přenechám čtyřkajutovou jachtu v Řecku od 6. července
Přenechám čtyřkajutovou jachtu v Řecku od 6. července
Zajímavá nabídka na začátek července z Atén. Kamarád přenechá čtyřkajutovou jachtu Sun Odyssey 439 v týdnu 6. – 13. července.
Nová Sun Odyssey 350
Nová Sun Odyssey 350
Sun Odyssey 350 je novinkou francouzské značky Jeanneau. Nový model přináší kombinaci moderního designu s praktickými funkcemi. Inovativníé tvary přináší kombinaci většího obytného prostoru s větším výkonem, a tedy i rychlostí.