showTop
× Search
Zranitelné kormidlo
Daniel Vodička

Zranitelné kormidlo

Víte, proč bylo v posledních 30 letech na oceánu opuštěno nejvíce jachet? Stěžeň? Kýl? Elektřina? Motor? Ne, ne, ne! Nejčastější bylo poškozeno kormidlo.

Proč jsou dnes kormidla tak křehká? Proč nebyly takové problémy dříve?

Kormidla jsou na většině jachet zavěšená pod trupem. Osa kormidla prochází ložiskem v trupu a kormidlo není ničím chráněno. Dříve byla situace jiná. Zpočátku byly jachty vybaveny dlouhým kýlem a kormidlo byla zavěšeno na zadní hraně kýlu. Bylo výborně chráněno a dokonale upevněno. Spolehlivé řešení.

Později se kýt zkrátil a kormidla byla zavěšená na skegu. Takové upevnění bylo samozřejmě zranitelnější, ale stále bylo kormidlo chráněno skegem před nárazem a osa kormidla byla uchycená nahoře a dole v ložiscích.

Následně došlo ke zmenšování skegu, skeg byl již jen částečný. Kormidlo již nebylo chráněno před nárazem, ale stále bylo ukotveno na dvou místech.

Nakonec se skeg vytratil a dnes je kormidlo jen zavěšeno pod trupem a je upevněno jen při průchodu trupem.

Jak zvýšit bezpečnost

U dnešních kormidel je možné bezpečnost lodě zvýšit konstrukcí listu kormidla. K poškození kormidla obvykle dochází nárazem. Bezpečnost je možné zvýšit tím, že spodek kormidla je v podstatě jen takovým crash boxem. Znamená to, že v případě nárazu se sice spodní část kormidla poškodí, protože v ní však není pevná konstrukce (nerezová) nemusí dojít k poškození zbytku kormidla nebo trupu lodě.

A ještě je zde jedna možnost, jak zvýšit bezpečnost lodě. Najedete-li na mělčinu, kormidlo může dostat náraz zpředu zespodu. Je tedy vyvráceno dozadu a jeho vrchní zadní část může prorazit díru do trupu. Aby k tomu nemohlo dojít, je možné crash box použít i v zadní horní části kormidla.

Dvě kormidla

Dnes se často setkáváme na jachtách s dvojicí kormidel. Toto stále rozšířenější řešení je samozřejmě z pohledu bezpečnosti výhodou. Kormidla nejsou tak hluboká, je menší riziko jejich poškození při najetí na mělčinu a také namáhání je na kratších kormidlech menší.

Výše uvedené platí především pro dlouhé plavby, kdy musí být jachta maximálně spolehlivá a jachtař co nejvíce samostatný.

Předchozí článek Létat (třikrát) rychleji než vítr
Další článek Jak daleko se domluvíte vysílačkou VHF
Vytisknout
10661

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu