Základy manévrů s motorákem (2. díl)
Dnes si vysvětlíme druhou část základů manévrování s motorovým člunem. Stačí trochu teorie a v přístavech se cítíte o poznání jistěji.
Reakce na kormidlo
Vrátíme se ještě jednou k automobilu. Směr, kterým se automobil pohybuje, je dán natáčením přední nápravy. Vůz následuje natočená přední kola. U lodí je tomu jinak. Kormidlo, které loď řídí, je na zádi. Natočíme-li za plavby kormidlo, vybočí nám záď lodi, nikoli příď. Je to stejné, jako u vysokozdvižných vozíků, nebo u ručních vozíků, se kterými se setkáme ve velkých obchodech pro řemeslníky, jako je Baumax. Loď reaguje jako vozidlo s řiditelnou zadní nápravou.
Je zde ještě jeden důležitý fakt. Aby loď na natočení kormidla reagovala, musí kolem kormidla proudit voda. Čím rychleji, tím je kormidlo účinnější.
Zde nastává problém. Manévrujeme s jachtou v přeplněném přístavu. Aby reagovala rychle na kormidlo, musela by voda kolem kormidla rychle proudit. To by znamenalo, že jachta musí plout rychle. To si ale nemůžeme v těsných přístavech dovolit. Co s tím? využijeme prop wash, který vysvětlíme později.
Velikost kormidla
Zde se na chvíli podívejme do světa plachetnic. Kormidla na plachetnicích jsou v porovnání s motorovými čluny mnohonásobně větší. To znamená, že jsou také účinnější. Výrazně se to projeví v malých rychlostech. Zatímco plachetnice i v malé rychlosti na kormidlo reaguje významně, motorový člun jen velmi málo, nebo vůbec.
Prop wash
Je zde ale jedna možnost, jak dosáhnout toho, aby i motorová loď poslouchala v malých rychlostech. Tato technika se nazývá prop wash.
Představte si, že motorová loď stojí na místě. Natočíte kormidlo a krátce zařadíte přední chod. K čemu v té chvíli dojde? Lodní šroub pošle proud vody na kormidlo. Stane se to, co potřebujeme. Rychlý proud vody proletí kolem kormidla, tedy vlastně to samé, jako když se loď pohybuje rychle vodou.
Reakce se okamžitě dostaví. Záď lodi se natočí v opačném směru, než je natočeno kormidlo (podle kormidla reaguje příď). Obáváte se, že se loď rychle rozjede vpřed? Ne to se nestane. Protože jste zařadili přední chod jen na chvíli, loď se nestihne rozjet vpřed, nebo se rozjede jen minimálně. Takto můžete manévrovat s motorovou lodí v malých rychlostech v podstatě na místě.
Je to způsob, který je velmi účinný a velmi užitečný. Naučte se s ním pracovat, budeme ho používat i nadále.
Mnoho informací o přístavních manévrech najdete zde.
Další část přineseme zítra.
4939
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?