showTop
× Search
Výbuch akumulátoru na palubě
Jan Koukal

Výbuch akumulátoru na palubě

Se stále se zvyšující spotřebou elektrické energie roste počet akumulátorů na palubě. Nenahlížíme na ně jako na riziko. Mohou ale být příčinou výbuchu a požáru.

V posledním stadiu nabíjení akumulátoru se rozkládá malé množství elektrolytu a uvolňuje se vodík a kyslík. U klasických otevřených olověných baterií plyn uniká ven, u uzavřených baterií například gelových či AGM zůstává plyn v akumulátoru, ale za určitých okolností (neustávající přebíjení) je vnitřní tlak takový, že uvolní pojistný ventil a plyn unikne z akumulátoru.

Ze školy si pamatujete, že vodík je velmi výbušný. Železné piliny + kyselina, uvolňuje se plyn, který jímáme do baňky. Tu následně zapálíme. Plyn bouchne. Školní pokus.

Vodík je lehčí než vzduch, pokud má tedy jakoukoli možnost úniku, unikne do ovzduší a pryč z lodi. Někdy ale mohou být baterie umístěné na místech s minimální nebo žádnou ventilací. Potom se může v nějaké kapse vodík zachycovat (podobně jako při pokusu ve zkumavce). Pak již stačí jakákoli nepatrná jiskra a plyn vybuchne (zdrojem jiskry může být například nedokonalé elektrické vedení, elektrický motor,…). Někdy může dojít i k tomu, že ke zkratu dojde v samotné baterii a k výbuchu dojde v rámci baterie.

Abychom toto riziko zredukovali na minimum, je třeba používat kvalitní nabíječky s velmi dobrou regulací napětí. Čím je nabíječka levnější, s horší regulací, tím větší je riziko přebíjení baterie a tedy i uvolňování vodíku.

Ani drahé nabíječky však tomuto nemusí zabránit. Někdy se i tak dostanou akumulátory do stavu, kdy produkují vodík.

Jsou-li akumulátory výrazně zatížené, produkují velké množství vnitřního tepla. To zvyšuje schopnost baterie absorbovat větší nabíjecí proud bez toho, aby rostla jejich voltáž. To způsobí, že regulátor napětí na nabíječce je zmaten a dochází k masivnímu přebíjení. Baterie se dostane do stavu, kdy absorbuje nabíjecí proud a mění ho na vodík, kyslík a teplo. Výbušná kombinace.

Jedinou cestou, jak tomuto zabránit, je teplotní senzor na baterii. Nesmí ale být položen na vrcholu baterie. Na vrchu baterie je vzduchová kapsa, která teplo odizoluje. Sensor tedy musí být buď na boku baterie (přibližně uprostřed), nebo na elektrodách. V případě přehřívání odpojí nabíjení akumulátoru.

Článek byl zpracován podle Nigela Caldera, autora knihy Boatowner´s Mechanical and Electrical Manual.

Předchozí článek Kurzy přístavních manévrů na jaro 2022
Další článek Konec babího léta na Jadranu, 80 uzlů
Vytisknout
14380

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu