showTop
× Search
Bezpečnostní mapa lodi
Jan Koukal
/ Kategorie: Bezpečnost

Bezpečnostní mapa lodi

Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.

Na lodi jsem sám zažil chvíli, kdy došlo ke zlomení stěžně a nemohl jsem najít kleště potřebné k přeštípání vantů. I když na palubě byly, jak se později ukázalo. Abychom podobným situacím zabránili, je třeba mít v uložení výbavy pořádek. Mnohé potřebné pomůcky mohou být uloženy například ve skříňkách pod oblečením a nemusí být snadné, je najít, zvláště ne v hektických chvílích nouze.

Proto je dobré, mít na palubě k dispozici „mapu“své lodi. Platí to jak pro plachetnice, tak i pro motorové čluny. Na tuto „mapu“ si zaneseme pozice veškerého bezpečnostního vybavení lodi. Najdeme na ní polohu záchranného ostrůvku, EPIRB bóje, vysílačky, místa, kde vedou skrz trup vývody vody a její sání, hlavní uzávěry paliva, plynu, vypínače elektrického proudu. Samozřejmostí je uložení grab bagu pro případ opuštění lodě, označení skříněk s nářadím a náhradními díly, nebo hasících přístrojů.

Bezpečnostní mapa lodi by měla být umístěna na dobře viditelném místě lodi, nejlépe nad navigačním stolkem. Pomůže i při úklidu lodi, protože bude jasné, kde jednotlivé věci mají být vždy uloženy.

Jednotlivé systémy mohou být pro přehlednost označeny různými barvami. Modrou barvou může být vyznačeno kompletní vedení vody, červeně místa spojená s palivovým systémem a jinými hořlavinami, žlutě vybavení potřebné pro opuštění lodi, zeleně nářadí atd.

Při značení lodi je dobré si vzpomenout také na další bezpečnostní pomůcky. U vysílačky je dobré instalovat tabulku s volacím znakem lodi a návod na vysílání nouzových a pilnostních signálů.

Své místo může mít u navigačního stolku také tabulka s přehledem nouzových signálů. Také ta se může v případě jakékoli nehody hodit.

Tyto maličkosti sice nebudou příliš často používány, ale budeme je mít na palubě na očích a tak nám pomohou nejen ve chvílích nouze, ale také si je mnohem lépe vtlučeme do hlavy. A to se může hodit nejen na cestách přes Atlantik, ale také při denních plavbách kolem chorvatských ostrovů, či na našich přehradách.

Předchozí článek Potopená jachta, překvapivá čísla a holý chlap v Rovinji
Další článek Tip na plavbu: Blace
Vytisknout
15678

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu