showTop
× Search
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání. Je potěšující, když se kniha čtenářům líbí Během 10 let ji vydáváme již počtvrté. Tentokrát jsme se do ní rozhodli promítnout naše bohaté zkušenosti z kurzů přístavních manévrů, které s úspěchem organizujeme již 8 let jak na moři, tak i v Praze na Vltavě. Proto počet stran narostl téměř o sedminu. Během kurzů jsme zjistili, že některé z manévrů je jednodušší dělat jinak. Všimli jsme si, že některé dovednosti, které jsme dříve považovali za standard, dnes jachtařům chybí. Často vídáme, že práce s mooringem bývá špatná jak na straně posádky jachty, tak i pomocníka na molu. Důvodů pro změny v knize bylo ještě mnohem více. Proto jsme zvolili složitější cestu. Místo jednoduchého CTRL C a CTRL V jsme knihu z velké části přepracovali a...

Poslední videa


Závodní jachting

Vítězi závodu kolem světa je 73 let
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Vítězi závodu kolem světa je 73 let

Golden Globe Race vyhrál Jean Luc Van Den Heede, kterému bude v červnu 74 let. Vyhrál navzdory tomu, že ho v Pacifiku překlopila vlna, že měl poškozený stěžeň. K plavbě kolem světa potřeboval 212 dnů.

Navzdory věku šlo o favorita závodu. Na svém kontě má druhá místa z Minitransatu v letech 1977 a 1979 (kolik vám bylo v roce 1977). Stříbro získal i ve dvou závodech kolem světa BOC Challenge (1986) a ve Vendée Globe (1993). Na druhé příčce dojel i v Route du Rhum (1998). Dále tu byla třetí místa Vendée Globe (1990) a BOC Challenge (1995). Třikrát se pokoušel získat rekord v plavbě kolem světa proti směru převládajících větrů (masochista), aby se mu to nakonec povedlo v roce 2004. Za sebou měl 122 dnů stoupačky. Především při tomto rekordu dokázal naprosto nezlomnou vůli. Jednou se vracel se zlomeným stěžněm od protinožců. Sám si nouzově opravil takeláž a doplul přes půl světa domů.

Hlavně tato zušenost se mu hodila v posledním závodě. Jeho jachta Matmut se překlopila v prudké bouři 2000 mil od mysu Horn. Takeláž byla poškozena a vypadalo to na konec závodu. Van Den Heede zamířil do Chile k opravám.

Nakonec ale zvítězila nezlomná touha bojovat o šanci, kterou dostal, až do posledního dechu. Zkontroloval provizorní opravu stěžně, stočil kormidlo k mysu Horn a pokračoval. Vedení závodu nahlásil, že na případnou ztrátu stěžně je připraven, ale že chce doplout do cíle. Není nic horšího než si do smrti vyčítat, co jste neudělali!

Před sebou měl téměř 10 000 mil do cíle, přitom první 3000 mil nejbouřlivějšími vodami planety. A nakonec posledních 1000 mil do cíle bouřlivým zimním Atlantikem. Srdcař.

Jen Luc van Den Heede má nejdelší závod svého života za sebou. Zřejmě i svůj poslední závod kolem světa. Je mu téměř 74 let, ale přesto je v neskutečné kondici. Fantastický výkon!

Porušení pravidel

Na druhém místě závodu je Holanďan Mark Slats. Mezi těmi, kteří pokračují, jde o mladíčka. Je mu jen 41. Momentálně ale nesměřuje do cíle, ale někam k La Coruni na severozápadě Španělska, kde chce přečkat bouři, která se žene do Biskajského zálivu.

Tlakové níže budou zasahovat oblast cíle jedna za druhou a vítr má v poryvech dosahovat přes 60 uzlů. Hlavním nebezpečím jsou však vlny, které dosáhnou v Biskaji výšky 8 metrů. Vrcholné nebezpečí je pak v místech nad kontinentálním šelfem, kde se zmenší hloubka a vlny se začnou lámat. To je v případě malých 10 m dlouhých jachet smrtelně nebezpečná kombinace.

S bouří také souvisí i porušení pravidel Marka Slatse, respektive jeho týmu. Jeho manager Dick Koopmans navzdory varování vedení závodu, kontaktoval Marka Slatse satelitním telefonem, aby ho seznámil s detailní předpovědí a řeklu mu, aby zamířil do úkrytu. To je porušení pravidel a Mark Slats bude penalizován. Jeho dojezd do cíle se tedy ještě pozdrží.

310 dnů na moři

Jean Luc Van Den Heede strávil na moři 212 dnů. Bez toho, aby vystoupil na břeh. Obdivuhodné! Mnohem obdivuhodnější jsou však závodníci na dalších místech. Zatímco první již bude spát 3 měsíce v posteli, poslední Tapio Lehtinen se bude teprve blížit k cíli. Pokud by pokračoval stejnou rychlostí jako doposud, zastavila by se u něj časomíra na 308 dnech. To už je slušná porce.

Polohu lodí najdete zde.

4412

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu