showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

Ty lodě jsou zatraceně rychlé…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Ty lodě jsou zatraceně rychlé…

Rolex Fastnet Race v kategorii IMOCA vyhrál tým Macif v novém traťovém rekordu jednotrupých jachet 2 dny, 7 hodin a 16 minut. Jen o 4 minuty zpět projel cílem tým Arkea-Paprec. Navzdory tomu, že polovina závodu se jela na stoupačku, dokázaly hned dvě jachty IMOCA překonat rekord závodu.

Rychleji nedokázala letět ani favorizovaná 88 stop dlouhá jachta Lucky Američana Bryona Ehrharta. Přitom jde o stroj navržený expertem na rychlost Juanem K, je vybavená naklápěcím kýlem a má ponor 7 metrů! Cílovou čáru protnula půl hodiny po dvojici nejrychlejších jachet IMOCA. Fastnet přitom Lucky točila první s náskokem 7 mil na v té chvíli vedoucí Paprec Arkea. Plavba od Fastnetu do cíle však byla plně v režii foilujících lodí, které Lucky předehnali na půli cesty u Scilly Islands.

Foily na offshore jachtách jsou tu sice s námi už více než jedno desetiletí, ale stále jsme ve stadiu objevování. Alespoň my diváci. Jachty s foily jsou neuvěřitelně rychlé, dnes atakují hranice, které byly o 10 let zpět na hraně možností stejně velkých trimaranů. Vedoucí duo při plavbě k Fastnetu často dosahovalo rychlostí mezi 15 a 18 uzly, od Fastnetu do cíle to byl v příznivém větru daleko přes 20 průměr a maxima kolem 35 uzlů. Pro amatérského jachtaře obtížně představitelné.

Souboj na čele

Celou první polovinu trati vedl startovní pole IMOCA tým Paprec Arkea (Richomme/Elies). Richomme je přitom ve třídě IMOCA nováčkem. Jedná se však o velký talent, který například své starty ve třídě Class 40 měnil pravidelně ve vítězství. Nyní s novou lodí dokazuje, že stejně nebezpečný bude i ve třídě IMOCA.

Návrat od Fastnetu ale dostal do hry tým Macif (Dalin/Bidégorry). Odehrával se tak souboj, který se může za rok zopakovat při Vendée Globe. Rozhodujícím okamžikem, kdy šel Macif dopředu, se stala plavba kolem Channel Islands. Zde se dostal Macif dopředu a do cíle už vedení udržel. Paprec Arkea zaostal o 4 minuty. O necelou půlhodinu zaostal za vítězem tým For The Planet (Goodchild/Koch).

 Na 5. místě doplula první žena Samantha Davies, která závodila ve dvojici Nico Lunvenem.

Prysmian

Nás nejvíce zajímal italský tým Prysmian, za který spolu s Giancarlo Pedotem závodil náš Milan Koláček. Od Fastnetu až do cíle předváděl krásnou stíhací jízdu, ve které si polepšil a v celkovém pořadí skončil na 14. místě. Dvojnásob tak mrzí ztráta, ke které došlo před Fastnetem. Prysmian jistě mohl atakovat první desítku.

483

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu