Ty lodě jsou zatraceně rychlé…
Rolex Fastnet Race v kategorii IMOCA vyhrál tým Macif v novém traťovém rekordu jednotrupých jachet 2 dny, 7 hodin a 16 minut. Jen o 4 minuty zpět projel cílem tým Arkea-Paprec. Navzdory tomu, že polovina závodu se jela na stoupačku, dokázaly hned dvě jachty IMOCA překonat rekord závodu.
Rychleji nedokázala letět ani favorizovaná 88 stop dlouhá jachta Lucky Američana Bryona Ehrharta. Přitom jde o stroj navržený expertem na rychlost Juanem K, je vybavená naklápěcím kýlem a má ponor 7 metrů! Cílovou čáru protnula půl hodiny po dvojici nejrychlejších jachet IMOCA. Fastnet přitom Lucky točila první s náskokem 7 mil na v té chvíli vedoucí Paprec Arkea. Plavba od Fastnetu do cíle však byla plně v režii foilujících lodí, které Lucky předehnali na půli cesty u Scilly Islands.
Foily na offshore jachtách jsou tu sice s námi už více než jedno desetiletí, ale stále jsme ve stadiu objevování. Alespoň my diváci. Jachty s foily jsou neuvěřitelně rychlé, dnes atakují hranice, které byly o 10 let zpět na hraně možností stejně velkých trimaranů. Vedoucí duo při plavbě k Fastnetu často dosahovalo rychlostí mezi 15 a 18 uzly, od Fastnetu do cíle to byl v příznivém větru daleko přes 20 průměr a maxima kolem 35 uzlů. Pro amatérského jachtaře obtížně představitelné.
Souboj na čele
Celou první polovinu trati vedl startovní pole IMOCA tým Paprec Arkea (Richomme/Elies). Richomme je přitom ve třídě IMOCA nováčkem. Jedná se však o velký talent, který například své starty ve třídě Class 40 měnil pravidelně ve vítězství. Nyní s novou lodí dokazuje, že stejně nebezpečný bude i ve třídě IMOCA.
Návrat od Fastnetu ale dostal do hry tým Macif (Dalin/Bidégorry). Odehrával se tak souboj, který se může za rok zopakovat při Vendée Globe. Rozhodujícím okamžikem, kdy šel Macif dopředu, se stala plavba kolem Channel Islands. Zde se dostal Macif dopředu a do cíle už vedení udržel. Paprec Arkea zaostal o 4 minuty. O necelou půlhodinu zaostal za vítězem tým For The Planet (Goodchild/Koch).
Na 5. místě doplula první žena Samantha Davies, která závodila ve dvojici Nico Lunvenem.
Prysmian
Nás nejvíce zajímal italský tým Prysmian, za který spolu s Giancarlo Pedotem závodil náš Milan Koláček. Od Fastnetu až do cíle předváděl krásnou stíhací jízdu, ve které si polepšil a v celkovém pořadí skončil na 14. místě. Dvojnásob tak mrzí ztráta, ke které došlo před Fastnetem. Prysmian jistě mohl atakovat první desítku.
483
Související články
Bylo oznámeno 40 účastníků Vendée Globe
Bylo oznámeno 40 účastníků Vendée Globe
Zájem o letošní ročník Vendée Globe, sólového nonstop závodu kolem světa byl rekordní, proto musela být přijata kvalifikační kritéria, která v některých případech budila vášně. Včera bylo oznámeno 40 účastníků následujícího rekordního ročníku.
Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
New York – Vendée je poslední ostrá zkouška před startem Vendée Globe. Má jít o sprint přes Atlantik, let po větru s rekordním potenciálem. Kdeže, pravý opak. Počasí se zbláznilo a flotila IMOCA zakouší křižování proti větru přes severní Atlantik.
Poslední prověrka před Vendée Globe
Poslední prověrka před Vendée Globe
Start sólového závodu kolem světa Vendée Globe se blíží. Dnes před New Yorkem začíná poslední ostrá prověrka před Vendée Globe. Startuje sólový závod přes Atlantik New York – Vendée. Na startu jsou všichni favorité pro Vendée. Pojede se na plný plyn. Jachty dostanou do těla. Co se má pokazit, ať se pokazí nyní, kdy je ještě čas na opravy.
Neuvěřitelně krásná trasa
Neuvěřitelně krásná trasa
Podívejte se na tracking sólového závodu přes Atlantik The Transat CIC. Na čele pluje talentovaný Yoan Richomme a jeho trasa je… Prostě geniální! To musí vidět každý, kdo se na ni podívá. Je to kulečník mezi tlakovými nížemi, frontami a hřebeny vysokého tlaku vzduchu. Richomme zase jednou ukazuje, že kouzlo je v jednoduchosti.
Dalin po nemoci k nezastavení
Dalin po nemoci k nezastavení
Včera odstartoval sólový závod přes Atlantik Transat CIC, následovník dobře známého OSTARu. Na čele s náskokem Charlie Dalin, který pro nemoc musel poslední rok vynechat. Na startu je přitom téměř celá špička třídy IMOCA.