showTop
× Search
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat? Fatalismus Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá… Maximální možná opatrnost To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo. Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS. Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Neuvěřitelně krásná trasa
Daniel Vodička

Neuvěřitelně krásná trasa

Podívejte se na tracking sólového závodu přes Atlantik The Transat CIC. Na čele pluje talentovaný Yoan Richomme a jeho trasa je… Prostě geniální! To musí vidět každý, kdo se na ni podívá. Je to kulečník mezi tlakovými nížemi, frontami a hřebeny vysokého tlaku vzduchu. Richomme zase jednou ukazuje, že kouzlo je v jednoduchosti.

Richomme je ve třídě IMOCA stále nováčkem, přesto předvádí velké věci. Na podzim dominoval v závodě Retour a la Base z Martiniku do Lorientu v Bretani. Zajel krásný závod, kterému z jeho strany dominovala jednoduchost.  Nyní má za sebou více než polovinu závodu přes severní Atlantik z Lorientu do New Yorku a pluje na čele. Kromě vysoké rychlosti předvádí vynikající routing, jede bez chyby. První dny sice nestačil na po nemoci se navrátivšího Charlieho Dalina, dnes už je ale na čele a Dalin ztrácí 50 mil. Navíc v současnosti Richomme pluje dvojnásobnou okamžitou rychlostí. Tento údaj však může být zavádějící, Dalin možná řeší drobnou technickou závadu, pracuje s plachtami, refuje, kdovíco… Více vypovídá průměrná rychlost za poslední 4 hodiny. Richomme 21,7 uzlu a Dalin jen 14,2. Na Dalina se navíc dotahuje Paul Meilhat, který zaostává již jen o 10 mil a během posledních 4 hodin dosahuje průměru 19,5 uzlu.

V boji o medaile je zajímavé ještě duo Boris Herrmann a Samantha Davies. Nejrychlejší žena ztrácí na vedoucího Richomma 64 míle a Herrmann 67 mil. Herrmann je za poslední 4 hodiny druhý nejrychlejší z vedoucí skupiny, dosahuje průměru 21 uzel.

Kulečník mezi nížemi

Čelo startovního pole má za sebou průjezd níží jihozápadně od Irska s obratem u jejího středu. Následovala plavba ven z níže do hřebenu vysokého tlaku vzduchu mezi dvojicí níží. V ose hřebenu další obrat a směr střed další níže. Ještě v hřebenu otáčel jako první Dalin, ale Richomme již ztrácel jen 3,5 míle. Směřování do níže, přes oblast silného větru na frontě a zde přichází první Dalinovo zaváhání, kdy musí odhalzovat a plout chvíli po větru.

Richomme je k nezastavení. V centru níže již točí první a Dalin musí přidat další dvě halzy navrch. V současné chvíli se zdá, že Richomme má za sebou pouhé 3 obraty. A to by měla být plavba západním směrem plavbou proti větru… Dalin s obraty tolik nešetří a má jich za sebou zřejmě 7. Z toho je vidět, že Richomme neřeší technické problémy a je neuvěřitelně přesný. A sebejistý.

Nyní mají nejrychlejší před sebou půl dne v lehčím větru. V následujících 24 hodinách by měl zesílit a přicházet ze zadoboku. Dá se předpokládat, že závodníci se přimáčknou na jižní hranici zakázané zóny a po ní zamíří do cíle. Vypadá to, že další obrat by mohl přijít až cca 150 mil od cíle, kde vítr zeslábne.

Potíže tak nyní může dělat především Golfský proud, který bude směřovat proti větru. To bude způsobovat chaotický stav moře. Závodníci se proto budou snažit vyhnout oblastem, kde je proud nejsilnější.

Class 40, minimální ztráta

Zajímavá je také kategorie Class 40. Tyto klasické sklolaminátové lodě s pevným kýlem zaostávají za nejrychlejšími foilujícími IMOCAmi jen o necelých 400 mil. V kategorii IMOCA by to stačilo na 23. místo.

V této třídě vede Ian Lipinski, před Ambrogiem Beccariou, který v poslední době dominoval velkým závodům a Fabienem Delahaye.

Polohu lodí najdete zde.

 

1263

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu