S katamaránem bokem k molu v silném větru
Dostat vysoký katamaran bokem k molu, od kterého fouká silný vítr, nemusí být jednoduché. Pokud nevíte, jak na to. Když víte co a jak, rázem je z hlavobolu dětská hra.
Turistické katamarany jsou hodně vysoké, proto jsou snášeny větrem více než jednotrupé jachty. Svoji roli ve snášení hraje i menší plocha laterálu, hlavně chybějící hluboký kýl. Při silném bočním větru je pak jasné, že dostat loď bokem proti větru nebude snadné.
V takové situaci je dobré se zamyslet, přestat zkoušet neproveditelné a pomoci si lanem.
Fouká-li vítr od mola, je nejjednodušší k molu zajet zádí, vyvázat se záďovým lanem, využít velkou páku široké jachty a zabrat protilehlým motorem.
Začneme tím, že si na záď do místa, kde se katamaran může opřít trupem o molo, pověsíme velkou kouli (fendr). Ostatní umístíme na bok běžně pro stání bokem. Na zadní vazák si připravíme vyvazovací lano, druhé lano máme připraveno na vazáku na přídi.
Nyní zacouváme zádí k vazáku (je jedno, jestli kolmo, nebo šejdrem) a vyvážeme záďové vyvazovací lano. Lano na pravoboku je fixováno a začíná práce s motory. Motorem na pravoboku lano zlehka napneme. Nyní přidáme motor na levoboku a přidáváme plyn, dokud se katamaran nezačne sunout bokem k molu. S plynovými pákami pracujeme podle toho, jak moc se katamaran stáčí. Regulujeme, aby přirazil k molu bokem, nikoli přídí. Na zádi je katamaran opře, která trup chrání. U mola necháme běžet motory do chvíle, než vyvážeme příďové lano.
Pokud se budete chtít naučit manévrovat s katamaránem od profesionála Jirky Pacáka, máme poslední 3 místa na jarních kurzech přístavních manévrů na katamaranu v Chorvatsku.
1870
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?